
1 
 

Avisernes beretning om angrebet på Shellhuset og 

katastrofen ved Jeanne d'Arc Skolen 

 

Historiespeciale F2021 af Lars Adalberth Petersen (59855). Vejleder: Claus Bundgård Christensen. 

Antal anslag: 125.015. 



2 
 

Abstract 
During WW2, when Denmark was occupied by Germany, Royal Air Force did three attack on 

Gestapo headquarters in Denmark. The first attack was on the Gestapo headquarter at “Aarhus 

Universitet” the 31st of October 1944, the second attack was on “Shellhuset” in Copenhagen the 

21st of March 1945 and the third attack was on “Husmandsskolen” in Odense the 17th of April 

1945. The most well-known attack was that on “Shellhuset” in Copenhagen, which was both a 

success and a disaster. The goal for the attack was to destroy Gestapo’s archives of the Danish 

resistance movement and this goal was fulfilled and therefore a success, but a tragic accident 

happened when one of the planes hit a searchlight tower and crashed. Unfortunately, some of the 

subsequent pilots thought this was the target of the attack, because of the smoke from the crashed 

plane and therefore they dropped their bombs on what they thought was the target. The consequence 

of this was that about 150 civilians were killed, and 86 of them were children from “Jeanne d'Arc 

Skolen”. 

This study deals with the newspapers' description of the attack on “Shellhuset” and the disaster at 

“Jeanne d'Arc Skolen”, in the period from March 22, 1945 to May 23, 1945, and contains both the 

illegal newspapers and the censored newspapers. The censored newspapers wrote primely about the 

disaster at “Jeanne d'Arc Skolen”, trying to turn the population against the allied forces. The illegal 

newspapers had their attention on the attack on “Shellhuset” itself, trying to explain that this attack 

was a helping hand, from the allied to the danish resistance movement. 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

Indholdsfortegnelse 
 

Abstract ........................................................................................................................................................... 2 

Problemfelt ..................................................................................................................................................... 4 

Historiografi.................................................................................................................................................... 4 

Metode ............................................................................................................................................................. 8 

Problemformulering ..................................................................................................................................... 10 

Teori .............................................................................................................................................................. 10 

Analyse .......................................................................................................................................................... 13 

Analyse af aviserne under besættelsen .................................................................................................... 13 

De censurerede avisers behandling af angrebet ..................................................................................... 14 

De censurerede avisers overskrifter den 22. marts 1945 ................................................................... 15 

Tiden efter den 22. marts 1945 ............................................................................................................ 20 

”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”............................................................................................. 22 

Afslutningen på de censurerede avisers nyhedsformidling af angrebet ........................................... 25 

De illegale avisers behandling af angrebet .............................................................................................. 26 

Det som de censurerede aviser ikke skrev .......................................................................................... 26 

De civile ofre og skyldsspørgsmålet ..................................................................................................... 28 

Heltene fra Shellhuset og Jeanne d'Arc Skolen ...................................................................................... 34 

De censurerede avisers helte ................................................................................................................ 34 

De illegale avisers helte......................................................................................................................... 37 

Starten på en sejlivet myte ....................................................................................................................... 42 

Aviserne om angrebet efter besættelsen.................................................................................................. 43 

Diskussion ..................................................................................................................................................... 48 

Konklusion .................................................................................................................................................... 49 

Litteraturliste................................................................................................................................................ 52 

Aviser: ................................................................................................................................................... 52 

Hjemmesider: ........................................................................................................................................ 55 

Bøger: .................................................................................................................................................... 55 

 

 



4 
 

 

Problemfelt 
Den 21. marts 1945 foretog briterne et flyangreb på Shellhuset i København. Shellhuset var 

Gestapos hovedkvarter, og årsagen til angrebet skyldtes at Gestapo havde fået samlet så mange 

efterretninger om modstandsbevægelsen, at Gestapo var i stand til at optrevle store dele af 

modstandsbevægelsen. 

Briternes angreb på Shellhuset blev en succes, men ikke uden alvorlige konsekvenser idet at den 

franske skole fejlagtigt også blev udsat for briternes angreb. Dette fejlangreb afstedkom at mange 

civile blev dræbt, herunder en del børn. 

Angrebet på Shellhuset er blevet beskrevet i mange historiebøger, lige som at der er lavet en del 

dokumentarprogrammer om emnet. Jeg vil derfor gå en anden vej, og bruge aviserne som kilde i 

min analyse af angrebet Shellhuset. Ved at bruge aviserne, som kilde, vil jeg få et indblik i hvordan 

at den fremherskende tidsånd gør sig gældende, i fortællingen om angrebet på Shellhuset. Og jeg vil 

af samme årsag gøre brug af begrebet ”kollektiv erindring” som omdrejningspunkt for analysen. 

Forskellen ved at bruge aviserne som kilde, i forhold til at bruge arkivmateriale eller interview, med 

mennesker der havde en relation til et givent emne, ligger i at begreber som ”erindringsforskydelse” 

og ”efterrationalisering” ikke forekommer på samme måde, da avisernes funktion er at formidle 

nyheder så hurtigt som muligt er. Dette betyder dog ikke at aviserne er fejlfri i deres formidling af 

nyhederne, og at en kildekritisk tilgang til avisernes formidling af nyhederne derfor stadig er 

nødvendig. Men også den kildekritiske tilgang til avisernes nyhedsformidling adskiller sig fra brug 

af andre kilder, hvilket skal ses i lyset af at aviserne har andre interesser, end blot sandhedsværdien, 

i deres formidling af nyhederne. Aviserne er underlagt en indbyrdes konkurrence, der gør at den 

avis der kan komme med den bedste historie, får solgt flest aviser, lige som at de enkelte aviser hver 

især har en politisk agenda. Kildekritikken bliver altså her ikke kun et værktøj til at klarlægge den 

historiske sandhed, men også et værktøj til at klarlægge avisernes agenda, i forhold til den nyhed 

som de formidler. 

 

Historiografi 
Den 22. marts 1945 bringes de første nyheder om angrebet på Shellhuset, i aviserne. Både de 

censurerede aviser og de illegale aviser kan fortælle om angrebet, der skete dagen før, den 21. marts 



5 
 

1945. Men det er to forskellige fortællinger om angrebet der bliver fortalt, til trods for at begge 

historier basere sig på førstehåndsvidner. Årsagen hertil skyldes en interessekonflikt imellem 

besættelsesmagten i Danmark, og de allierede der kæmper imod besættelsesmagten. 

De censurerede avisers artikler, der bliver leveret fra Ritzaus Bureau, har den konsekvens at 

aviserne ikke selv kan lade deres holdning, til angrebet, komme til orde. De censurerede aviser har 

derfor kun en meget begrænset mulighed for at komme til orde via deres opsætning af artiklerne og 

formulering af overskrifter. Et eksempel på dette ses når flere af aviserne bruger sporvognsskiftet på 

Rådhuspladsen, som en hentydning til at der er et skifte, i krigens gang, på vej. Hentydningen med 

sporvejsskiftet skal sættes i forhold til det slogan som D.N.S.A.P brugte, der lød ”Vi lægger Roret 

om”. Dette betyder at der i avisernes artikler er en tvetydighed, som læseren skal forholde sig til, i 

artiklens indhold og i den hentydning som de censurerede aviser forsøger at signalere. 

Om selve angrebet, har de censurerede artikler fokus på de civile tab, som angrebet afstedkom. Der 

bliver berettet om det redningsarbejde der forestod ved den franske skole, samt de børn der blev 

dræbt under angrebet. Selve beretningen om Shellhuset bliver nedtonet, indtil den 25. marts 1945, 

hvor de censurerede aviser bringer artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”. Her bliver det 

bekendtgjort at Shellhuset var målet for angrebet (det havde indtil da været en militær 

hemmelighed), og der bliver argumenteret, i artiklen, for at selve angrebet ikke havde den ønskede 

effekt og at de civile tab derfor var ganske nyttesløse. 

De censurerede aviser gav ikke udtryk for deres egen holdning til angrebet, kun den 

nationalsocialistiske avis Fædrelandet kørte en del artikler, der argumenterede imod angrebet. En 

del af disse artikler tog udgangspunkt i de informationer som blev sendt fra svensk radio, af 

danskere der var flygtet til Sverige. En stor del af de informationer som blev sendt, via radioen i 

Sverige, kom fra den illegale avis Information, hvilket betød at der egentligt opstod en 

argumentation, for og imod angrebet på Shellhuset, imellem avisen Fædrelandet og den illegale avis 

Information. Den del af argumentationen imod angrebet, som avisen Fædrelandet stod for, ophøre 

efter besættelsen, og bliver ikke nævnt i mange år efter. Først i nyere tid bliver emnet berørt igen, 

som når Edward Sismore citeres i Christian Aagaards bog ”Bombemål Shellhuset”:  

”Jeg synes stadig, det er svært at sige, om det var en succes eller ej. For hvordan tager du børns liv 

med i det regnestykke” (Aagaard, 2020 s. 321). 



6 
 

Ved at bruge de censurerede aviser som kilde, så giver disse et indblik i at Sismores ytring om at 

problematikken med de børn der døde under angrebet, ikke er et nyt spørgsmål, men at 

historieskrivningen af angrebet på Shellhuset blot har nedtonet denne problematik. 

De illegale avisers fokus på angrebet, var funderet i selve formålet med angrebet, nemlig at rette et 

slag imod Gestapo, således at modstandsbevægelsen kunne fortsætte sit arbejde. At en del af 

modstandsbevægelsens medlemmer slap levende fra angrebet, var også en del af historien om 

angrebet. Her blev der særligt sat fokus på Christen Lyst Hansens befrielse af de andre fanger, og 

Lyst Hansen kom til at fremstå som symbolet på frihedskæmpernes mod og uselviskhed. 

Et tredje aspekt i de illegale avisers fremstilling af angrebet på Shellhuset, var skyldsspørgsmålet i 

forhold til de civile tab, med særlig fokus på børnene fra den franske skole. Allerede den 22. marts 

1945 skriver Information, at årsagen til børnenes død skyldes den manglende luftalarmering, som 

besættelsesmagten havde ansvaret for. Agitationen for at besættelsesmagten havde skylden for de 

mange børns død, fortsætter i dagene efter men kommer ikke til at indgå i fortællingen om angrebet, 

efter besættelsens ophør. En af årsagerne til dette skal muligvis findes i journalist Vilhelm 

Bergstrøms dagbog, hvori at han skriver:  

”Nogle vil skyde Skylden paa Tyskerne. De kunde have givet Signal i ordentlig Tid. Korsør havde 

Luftalarm, men det er vist at drive det for vidt. Tyskerne har ikke været orienteret.” (Bergstrøm, 

1945). 

Bergstrøm mener her at det nok er at drive det for vidt, at give tyskerne skylden for den manglende 

luftalarmering, hvilket indikerer at det ikke er lykkedes for Information at overbevise alle i 

befolkningen om skyldsspørgsmålet. Og det skal tilføjes at skyldsspørgsmålet igen bliver gentaget 

efter besættelses ophør, under en mindehøjtidelighed ved den franske skole, med deltagelse af nogle 

af piloterne fra angrebet, den 22. maj 19451, hvor argumentet her var at det var tyskerne der selv 

havde startet den totale krig, og derved gjort et angreb mod Shellhuset nødvendigt. Men også denne 

argumentation om skyldsspørgsmålet, bliver ganske udeladt i historiefortællingen om angrebet på 

Shellhuset, efter besættelsen. 

Det som de illegale aviser kan fortælle her, som kildemateriale, er den del af den kollektive 

erindring der ikke kom med i historiefortællingen, om angrebet på Shellhuset. Til gengæld fik de 

 
1 I Aagaards bog ”Bombemål Shellhuset” s. 320, fremgår det at mindehøjtideligheden skete den 21. maj 1945, men 
ifølge Politiken så skete mindehøjtideligheden den 22. maj 1945. Jeg har derfor valgt at beholde datoen den 22. maj 
1945, på baggrund af Politikens information. 



7 
 

illegale aviser mere held med beskrivelsen af angrebet som et præcisionsangreb. Succesen med at 

beskrive angrebet som et præcisionsangreb, blev så stor at der skabtes en myte, om at angrebet var 

en befrielsesaktion, af de fanger der sad øverst oppe under taget, på Shellhuset. 

Efter befrielsen sker der en ændring i historieskrivningen om angrebet på Shellhuset. Til trods for at 

aviserne bringer flere artikler om mindehøjtideligheden ved den franske skole, den 22. maj 1945, så 

bliver katastrofen ved den franske skole nedtonet i den efterfølgende fortælling. Om denne ændring 

skriver Aagaard at: 

”Tyskernes skarpvinklede forsøg på at vinde propagandakampen var med andre ord dømt til at 

mislykkes. Den pro-allierede udlægning af Shellhusbombardementet fik endda en sådan skærpelse 

efter befrielsen, at danske filmfolk i en række centrale dokumentarfilm om besættelsestiden valgte at 

bagatellisere og sågar helt udelade fejlbombardementet på Frederiksberg, så hændelsen mere eller 

mindre blev skrevet ud af historien for en periode. Ud af de fire mest sete dokumentarfilm om 

besættelsen – Danmark i Lænker (1945), Det gælder din Frihed (1946), De fem Aar (1955) og 

skoleversionen af De fem Aar (1960) – fortiede eller bagatelliserede tre af dem katastrofen på 

Frederiksberg. Kun Danmark i Lænker, der fokuserede bredt på krigens ofre, blev det 

tilrådeværende filmmateriale fra Den Franske Skole benyttet. Det gælder din Frihed omtalte kort, at 

katastrofen indtraf, for så at vise et hurtigt billede af Den Franske Skoles brændende gavl, men 

uden at forklare nærmere om, hvad katastrofen egentlig omfattede. De fem Aar – hvor 

skoleudgaven i dag regnes for sin tids vigtigste besættelsesfilm – udelod helt fejlbombardementet og 

fokuserede på at hylde det britiske præcisionsbombardement af Shellhuset.” (Aagaard, 2020, s. 

316). 

Aagaard nævner efterfølgende at årsagen til nedtoningen, eller fraværet, af katastrofen på den 

franske skole, i historiefortællingen, enten kan skyldes at det var et ønske fra de allierede, eller at 

modstandsbevægelsen selv ønskede denne nedtoning. Jeg vil selv nævne en tredje årsag til 

nedtoningen af katastrofen, en årsag der kommer til udtryk i den senere erindringslitteratur om 

katastrofen ved den franske skole. Denne erindringslitteratur er skrevet af nogle af de børn der 

overlevede katastrofen, og som nu er blevet ældre, og kan fortælle at måden man tacklede de 

følelsesmæssige problemer der rejste sig, i forbindelse med katastrofen, var ved ikke at tale om det 

skete. Hvilket vil sige at en ren fortielse af katastrofen, blev den løsningsmodel man arbejdede efter, 

og derved have en indflydelse på nedtoningen af fortællingen om katastrofen, for at skåne dem der 

var berørt af katastrofen. 



8 
 

At katastrofen ved den franske skole er blevet nedtonet i ovenstående dokumentarfilm, betyder dog 

ikke at aviserne også har nedtonet katastrofen, for i Herning Avis, den 12. marts 1955, bliver tiåret 

for angrebet mindet under overskriften ”Rædselssceneri, da den franske Skole blev ramt” (Herning 

Avis, 1955), hvilket vidner om at katastrofen stadig bliver husket, i det offentlige Danmark. 

Mindehøjtidelighederne bliver jævnligt bragt i aviserne, omend at artiklerne bliver mindre og 

mindre. Først i nyere tid skifter artiklerne om den franske skole karakter, fra at være en beskrivelse 

af selve katastrofen til at blive en personlig beretning, fra dem der oplevede katastrofen. Dette står i 

kontrast til historien om selve Shellhuset, der allerede fra tidlig start, efter besættelsen, blev 

præsenteret i form af en personlig historie, fra dem der oplevede angrebet på Shellhuset. 

Eksemplerne med dokumentarfilmenes fremstilling af angrebet på Shellhuset og katastrofen ved 

den franske skole, og avisernes fremstilling af samme, viser at begge er styret af en udefra 

kommende faktor. For avisernes side er det den gode historie, der styrer fortællingen. Fra 

dokumentarfilmenes side er det muligvis de allieredes, eller modstandsbevægelsens, ønske om at 

skabe en fælles forståelse af angrebet på Shellhuset. Et spørgsmål der derfor melder sig er, hvilken 

faktor gør sig i dag gældende for historieskrivningen om angrebet på Shellhuset og katastrofen ved 

den franske skole? Spørgsmålet vil ikke blive besvaret her, men kunne være et spændende emne at 

studerer vider på. 

 

Metode 

Indsamling af aviser, som kildemateriale. 

Til indsamling af aviser har jeg benyttet mig af Infomedia og Mediestream. 

Med en indsamling af avisartikler fra Mediestream ville det være normal procedure at jeg skulle 

hente artiklerne på Det Kongelige Bibliotek, pga. ophavsretten. Men med baggrund i den 

fremherskende Corona pandemi, så har dette ikke været muligt, da Det Kongelige Bibliotek 

(sammen med mange andre institutioner, og butikker der ikke forhandler fødevare) er blevet lukket, 

for at nedbringe udspredningen af Coronavirusset. I skrivende stund, den 23-01-2021, har Det 

Kongelige Bibliotek lavet en aftale med Copydan Tekst og Node, om en lempelse af ophavsretten 

på en del af aviserne, således at der er blevet åbnet for 6 mio. avissider, der i perioden for 

nedlukningen, er tilgængelig hjemmefra. Det skal dog nævnes at det til trods for lempelserne ikke 

har været muligt at få tilgang til de større landsdækkende aviser, som Berlingske, Jyllands-Posten 



9 
 

og Politiken, jeg har derfor købt et abonnement på Politiken og derved fået adgang til Politikens 

eget avisarkiv. 

I min søgen efter avisartikler, på Mediestream, har jeg brugt søgeordene ”Shellhuset” og ”den 

franske skole” i perioden fra den 21. marts 1945 til 4. maj 1945 og i perioden den 5. maj 1945 og op 

til i dag. Denne opdeling skyldes at jeg startede med at søge på aviser fra den 21. marts 1945 og 

frem, hvilket ikke gav specielt mange hits for perioden op til den 5. maj 1945. Årsagen til at 

Shellhuset kun er nævnt få gange i perioden fra den 21. marts til den 4. maj 1945, fandt jeg i en 5. 

maj 1945 udgave af Nationaltidende, hvor de i en artikel beskriver den indflydelse som censuren, 

under besættelsen, havde på det aviserne kunne/måtte skrive, og specielt det som de ikke måtte 

skrive. Og her nævner Nationaltidende at aviserne i Danmark ikke havde lov til at skrive om tyske 

militære anliggender, hvilket Shellhuset var, da det både var Gestapos hovedkvarter og militært mål 

for de allieredes angreb. 

Shellhuset bliver derfor kun nævnt få gange, men til gengæld i alle aviser, da alle aviserne kun 

bragte (eller gengav, om man vil) det som Ritzaus Bureau (RB) havde skrevet om angrebet. 

Jeg tog derfor fire aviser af forskellig politisk observans (Nationaltidende, Fædrelandet, Fyns 

Venstreblad og Social-Demokraten) og downloadede deres udgivelser i perioden fra den 22. marts 

til den 31. marts 1945, til brug for analysen. Det blev min erfaring at aviserne stoppede med at 

skrive om angrebet på Shellhuset den 31. marts, nogle aviser lidt før, lige som at jeg drog i erfaring, 

at der næsten ingen forskel var på formidlingen af angrebet på Shellhuset, avisernes politiske 

forskellige observanser til trods. Kun avisen Fædrelandet, der var af nationalsocialistisk observans, 

adskilte sig fra de tre andre aviser, i deres formidling af angrebet. Som forventet rettede 

Fædrelandet en skarp kritik af de allieredes angreb, men overraskende nok så var Fædrelandet også 

den avis der bragte flest nyheder om angrebet på Shellhuset, og om hvordan at stemningen var 

blandt befolkningen, hvilket måske mere eller mindre utilsigtet kommer til udtryk når Fædrelandet 

argumentere imod begrebet ”hvor der handles, der spildes”, eller når Fædrelandet argumentere imod 

udsagn om angrebet, sendt fra en radio i Sverige. Ser jeg her som læser bort fra argumentationen, så 

står der tilbage at der har hersket et pro allieret syn på angrebet, fra befolkningens side, og at der i 

Sverige er kræfter der arbejder imod besættelsesmagten, i Danmark. 

At de tre andre aviser, Nationaltidende, Fyns Venstreblad og Social-Demokraten, ikke bragte andre 

nyheder end dem der kom fra RB, ser jeg som en konsekvens af den fremherskende censur, der kun 

levnede aviserne to muligheder for at lade deres eget syn på angrebet komme til udtryk, enten i 



10 
 

form af den overskrift, som de gav de enkelte artikler, eller den opsætning (layout) som prægede 

artiklerne. 

 

Problemformulering 

Hvordan bliver bombningen af Shellhuset og den franske skole formidlet/brugt af aviserne, i 

perioden den 22. marts 1945 til den 23. maj 1945, og hvordan kommer ”den gode historie”, om 

Shellhuset og den franske skole, til udtryk i aviserne (hvis den kommer til udtryk)? Og hvordan 

bliver den kollektive erindring brugt i de illegale avisers formidling af angrebet på Shellhuset og 

den franske skole? 

 

Teori 

Til at analysere avisernes gengivelse af angrebet på Shellhuset har jeg benyttet mig af Tverskovs 

begreb ”Den gode historie”, som: 

- Rummer et element af overraskelse 

- Har en eller anden konflikt indbygget 

- Handler om forhold som læseren kan identificere sig med 

- Berører flest mulige læsere 

- Skildre ofte en aktuel begivenhed (Tverskov, 2004: 25) 

 

Begrebet ”den gode historie” giver her et indblik i journalistens måde at formidle et givent emne på, 

hvilket kan afsløre noget om den tid som artiklen er skrevet i. Hvilke forhold kunne læserne i 

1970´erne eksempelvis identificere sig med, og hvilken karakter havde den indbyggede konflikt. Et 

virkeligt godt eksempel på dette, sås da Aage Trommers disputats ”Jernbanesabotage i Danmark” 

blev offentliggjort. Her kom alle elementerne i ”den gode historie” i spil. Trommer påstod nemlig at 

jernbanesabotagen ingen effekt havde haft på krigens udfald, hvorved at nyheds- og 

overraskelsesmomentet var opfyldt. Konflikten bestod i at det ry som jernbanesabotagen havde fået 

som en vigtig del af modstandskampen, her led et nederlag. Hvilket forårsagede en del protester fra 

befolkningen, specielt fra den del af befolkningen der havde deltaget aktivt i jernbanesabotagen, 



11 
 

fordi der blev sat spørgsmålstegn ved deres måde at identificere sig på, som en del af 

modstandskampen. 

Tverskov beskriver endvidere de overvejelser en journalist må gøre sig, når en historie skal 

realiseres, hvilket giver et relevant grundlag at analysere nyere tids aviser på, når de skal gengive 

angrebet på Shellhuset. For hvordan gør en journalist en gammel nyhed relevant for den samtid som 

den er udgivet i? 

”For at en ide skal blive til en historie, må den udvikles, og her kan man tænke nyhedskriterierne 

ind i stoffet. Hvad er historien, og hvordan kan jeg skabe sammenhæng og vise hvad det betyder og 

har af konsekvenser? Hvilken vinkel vil jeg vælge? Kan jeg finde nogle personer som ved noget, har 

erfaring eller holdninger til emnet eller sagen som læseren kan identificere sig med? Hvor 

væsentlig er historien egentlig, og hvilken journalistisk genre egner sig til formidlingen? Man kan 

ideudvikle ved systematisk at svare på de spørgsmål læseren vil stille. Svarene vil tydeliggøre ideen 

og give en fornemmelse af om den holder.” (Tverskov, 2004: 31) 

 

En anden, og mere praktisk orienteret, måde at undersøge avisernes historie om angrebet på 

Shellhuset, er Søren Toft Hansens teori om at undersøge avisstof: 

” Vil man beskæftige sig med avisernes nyhedsstof som kilde til samtidens holdninger og 

opfattelser, er der visse forhold, man skal være opmærksom på. For det første er det vigtigt at lave 

en bredere undersøgelse - enten over tid eller med inddragelse af flere aviser. Man kan foretage en 

kvantitativ analyse, hvor man med lineal kan foretage en opmåling af hvor mange spaltemilimeter 

de enkelte stofområder fylder i aviserne, og evt. hvordan det har forandret sig over tid. Det kunne 

f.eks. være en undersøgelse over forholdet mellem de politiske nyheder og sportsnyhedernes vægt. 

Her er der en fælde, man skal undgå at falde i. Avisens endelige udseende er i mange henseender et 

resultat af praktiske forhold, hvor enhver redaktionssekretær vil bestræbe sig på at opnå mindst 

muligt spild af papir. Artikler kan beskæres alt efter hvor meget plads, der er i den enkelte avis, og 

jo senere en artikel kommer ind, jo sværere vil det være at give den den opsætning, som den 

eventuelt normalt ville få. Der kan også foretages mere tekstanalytiske undersøgelser. Den 

amerikanske teknologihistoriker Susan Douglas har i sin bog om radioens historie f.eks. et 

spændende afsnit, hvor hun behandler pressens rolle som formidler og skaber af "opfinder-helten" - 

i dette tilfælde Guglielmo Marconi som radioens fader. Man kunne også foretage en større 



12 
 

undersøgelse af de "husmodersider", der efter 1. verdenskrig kom til at optræde i aviserne, for via 

dem at få et billede af, hvad aviserne opfattede som et stofområde og en horisont, der havde speciel 

interesse for kvinderne (og dermed i en vis grad betragtede det øvrige (politiske) stof som værende 

ikke-kvinde stof).” (Hansen, 2001). 

Hansen påpeger her at en undersøgelse om de fremherskende holdninger, i samfundet, der kommer 

til udtryk gennem avisen, med fordel kan være baseret på flere forskellige avisers holdninger. Til at 

sikre mig at jeg har fat i de enkelte avisers politiske observans, har jeg benyttet mig af bogen ”DE 

DANSKE AVISER 1634-1991” skrevet af Niels Thomsen og Jette D. Søllinge. Først og fremmest 

giver de informationer om avisernes politiske ståsted, men også informationer om avisernes 

historie, såsom hvilke redaktører der har bestredet posten i en given periode, eller avisens 

økonomiske baggrund (hvilket kan være relevant for mig, da jeg kun har adgang til aviser der ikke 

eksisterer i dag). 

I min analyse, af avisernes beretning om angrebet på Shellhuset, vil jeg endvidere gøre brug af 

Claus Bryld og Anette Warrings bog ”Besættelsestiden som kollektiv erindring”. Brylds og 

Warrings teorier vil her danne baggrund for hvordan at avisernes artikler influere på skabelsen af 

den kollektive erindring, og hvordan at den kollektive erindring har ændret sig over tid. Her vil jeg 

bl.a. gøre brug af begrebet ”kognitiv dissonans”, der bliver forklaret af Bryld og Warring som 

stereotyper der bliver brugt til at forenkle historien. ”Men dogmatismens indbyggede stereotyper 

beskytter mod et mere åbent eller differentieret syn på det, der er dannet så faste meninger om.” 

(Bryld & Warring, 1999, s. 86). Et eksempel her på, ses i avisernes beskrivelse af de danskere, i 

tysk tjeneste, der døde på Shellhuset, i forbindelse med angrebet. Under besættelsen bliver de, i 

aviserne, benævnt som ”danskere ansat på Shellhuset” og efter befrielsen bliver de benævnt som 

forrædere, stikkere eller medløbere. Det omvendte gør så også gældende, forstået på den måde at 

ord som: danskerne, folket, fronten eller modstanden (Bryld og Warring, 1999, s. 86), bliver brugt 

som positive stereotyper. 

At stereotyperne beskytter imod et mere differentieret syn på besættelsestiden, har jeg selv måtte 

erfare, da jeg til min store overraskelse kunne læse i Nationaltidende, den 10. oktober 1949, en 

artikel omhandlende belønningen af de mennesker der havde optrådt ekstra modigt, i forbindelse 

med redningen af ofrene fra bombningen af den franske skole. Overraskelsen lå ikke så meget i at 

det var nonnerne fra den franske skole der blev fremhævet, eller civile der havde ydet en 

ekstraordinær indsats, selve overraskelsen lå i at også hipofolk var blevet indstillet til en erkendelse 

for deres indsats under hjælpearbejdet, på den franske skole. Her måtte jeg erkende at 



13 
 

”dogmatismens indbyggede stereotyper” også havde sit tag i min forståelse af besættelsen, idet at 

det her var første gang at jeg oplevede hipofolk blev fremstillet i et positivt lys. 

Bryld og Warring bruger også den kognitive dissonans som fundament til skabelsen af 

besættelsestidens grundfortælling. 

”Grundfortællingens grundlag var den kognitive dissonans, og fortællingen blev af såvel politikere 

som modstandsbevægelse udbredt på historiens bekostning.” (Bryld & Warring, 1999, s. 87) 

Om grundfortællingen beretter Bryld og Warring at den konservative presse fremstillede 

besættelsen som en tid hvori at der var en stor samhørighed mellem politikere og 

modstandsbevægelse. Politikerne stod for den legale kamp mod tyskerne, og modstandsbevægelsen 

stod for den illegale kamp (Bryld og Warring, 1999, s. 80). 

 

Analyse 

Analyse af aviserne under besættelsen 

 

”I Tiden efter 29. August fik vi den tyske Censur at se i dens hæsligste Iklædning. Nu forkastede 

man ikke længere de Overskrifter, Bladene selv foreslog, nu skrev Dr. Goebbels´ Lærlinge i 

København selv nye ind i Stedet for, nu dekreterede man at det og det politiske Drab skulde 

placeres der og der i Bladet med de og de Typer.” (Nationaltidende, 05-05-1945, s. 20). 

 

Onsdag den 21. marts 1945 foretog briterne et flyangreb på Shellhuset. Shellhuset var Gestapos 

hovedkvarter i København, og angrebet skete på opfordring fra den danske modstandsbevægelse, da 

Gestapo havde fået så mange oplysninger om modstandsbevægelsen at denne følte sig truet på sin 

eksistens. Angrebet på Shellhuset bliver en succes, men med uheldige følger, da den franske skole, 

Jeanne d'Arc Skolen, ved en fejl også bliver bombet, med et større antal civile ofre til følge, her 

iblandt børn. 

Torsdag den 22. marts 1945 var nyheden om angrebet forsidestof for landets aviser. Og det som 

aviserne havde som overskrift var gennemgående overskriften ”Allieret Luftangreb paa 

København”, kun det illegale blad Information skilte sig ud med overskriften ”Det allierede 



14 
 

Luftangreb paa Shellhuset” (Information, 22-03-1945). Den gode historie for Information, og resten 

af de illegale aviser, var her angrebet på Shellhuset og de frihedskæmpere der slap fri. 

I modsætning til de illegale avisers gode historie, så havde de censurerede aviser ikke angrebet på 

Shellhuset som den gode historie, men derimod alle de civile tab, som angrebet havde 

afstedkommet. Med denne forskel på de censurerede aviser og de illegale aviser vil det være 

formålstjenligt at behandle dem hver for sig, og jeg vil her starte med de censurerede aviser.  

 

De censurerede avisers behandling af angrebet 

Om baggrunden for den censur aviserne var underlagt, skriver Nationaltidende den 5. maj 1945, i en 

artikel under overskriften ”I censurens spændetrøje”: 

”I et Cirkulære fra Statsministeriet af 6. Maj 1940 nedlagdes de principielle Retningslinier for 

Indskrænkningerne i Pressens Virksomhed. Det var saaledes forbudt at omtale krigsmæssige 

begivenheder indenfor danske Land- og Vandomraader – kun officielle Meddelelser gennem 

Ritzaus Bureau matte bringes. Omtale af Besættelsestroppernes Færden maate ikke ske uden særlig 

Godkendelse, og det blev forbudt at bringe Stof paa Grundlag af Aflytning af udenlandsk Radio.” 

(Nationaltidende, 05-05-1945). 

Nationaltidende fortæller her om to faktorer, der kommer til udtryk på de censurerede avisers 

forside, om angrebet på Shellhuset, den 22. marts 1945. Den første er avisernes forbud mod at 

omtale krigsmæssige begivenheder i Danmark, kun de krigsmæssige begivenheder der kom fra 

Ritzaus Bureau måtte bringes. Dette forklarer den ensartethed som avisernes nyhedsformidling om 

angrebet bærer præg af, men viser samtidigt den kreativitet aviserne har udvist i deres brug af 

grafiske virkemidler, som en kortere eller længere underoverskrift, deres brug af metatekst og ikke 

mindst nogle avisers brug af billeder. 

Det skal dog påpeges at ovenstående citat, fra Nationaltidende, vedrørende cirkulæret fra 

statsministeriet, dateret den 6. maj 1940, ikke er verificeret. Jeg ser dog ingen grund til at betvivle 

citatet, da avisernes fremstilling af angrebet lever op til de fremsatte regler om kun at gengive 

militære aktioner på dansk grund, ud fra det som Ritzaus Bureau skriver, lige som at ingen af 

aviserne har egne kommentarer eller referencer til udenlandsk radio med, i deres formidling af 

angrebet. Men jeg skylder dog at sige at citatet er taget ud af en artikel der argumenterer for, 

censuren til trods, at aviserne havde en vigtig funktion under besættelsen, hvilket har farvet artiklen 



15 
 

en del (modargumentet om avisernes eksistensberettigelse gik på at såfremt aviserne kun kunne 

formidle det som besættelsesmagten bestemte, hvorfor så ikke lade besættelsesmagten formidle 

nyhederne selv). 

 

De censurerede avisers overskrifter den 22. marts 1945 

Den gennemgående overskrift i de censurerede aviser var ”Allieret Luftangreb paa København”, 

hvilket skyldtes at alle artiklerne, om angrebet, var skrevet af Ritzaus Bureau, og kun blev gengivet, 

af de enkelte aviser, med små nuancer pga. den censur som aviserne var underlagt. Disse små 

nuancer kommer til udtryk med bl.a. Randers Dagblad der i overskriften skriver ”Stort allieret 

Luftangreb paa det indre København” (Randers Dagblad, 22-03-1945), her får Randers Dagblad 

præciseret at udover at være et stort luftangreb, så gjaldt angrebet det indre København, og giver 

derved læseren et mere afgrænset område at gætte målet for angrebet på. Fyns Venstreblad blad 

bruger lidt af samme taktik, når de i deres overskrift skriver ”Allieret Luftangreb mod Bygninger i 

København” (Fyns Venstreblad, 22-03-1945). Fyns Venstreblad får her præciseret at det ikke var et 

angreb imod befolkningen, men mod Bygninger, hvilket er vigtigt når læseren får at vide, i 

underoverskriften, at der er sket ”Store Ødelæggelser i Byens Centrum og paa Frederiksberg. – 46 

Danske dræbt, deraf 23 Børn i en katolsk Skole, og 112 saarede”. Fyns Venstreblad får med deres 

overskrift og underoverskrift fortalt at de døde og sårede er en konsekvens af angrebet, og ikke 

målet i sig selv. I modsætning til Fyns Venstreblad, så har avisen Fædrelandet, der er af 

nationalsocialistisk observans, en anden agenda, når de i deres overskrift skriver ”46 Dræbte under 

allieret Angreb mod København” med underoverskriften ”Bomber mod den franske Skole paa 

Frederiksberg 23 Skolebørn omkommet” (Fædrelandet, 22-03-1945). Overskriften fortæller her at 

de allierede er skyld i 46 menneskers død, og underoverskriften indikerer at den franske skole var 

selve målet, for det allieret Angreb mod København, med 23 døde skolebørn til følge. 



16 
 

 

Uvist af hvilken grund, så er Fædrelandet en af de få aviser der har et billede af det bombede 

Shellhus på forsiden (billedet til venstre), hvilket står i kontrast til at avisen fokuserer på den 

franske skole, som offer for angrebet, og kun nævner Shellhuset få gange i forbindelse med andre 

bygninger der også er ramt. Der bringes også et billede af den franske skole (billedet til højre), men 

dette billede fylder ikke mere end at det kan være inden for en spalte, hvorimod at billedet af 

Shellhuset fylder tre spalter (eller en halv side). 

En gisning om Fædrelandets brug af et billede der viser det brændende Shellhus, kan være at 

Fædrelandet ønsker at vise den større frihed avisen har til at udbrede nyheder. For nok skriver alle 

aviserne det som Ritzaus Bureau har dikteret dem, men Fædrelandet har lige den større frihed til at 

vise et ramt militært mål, hvilket de andre aviser ikke har. Eller også ønsker Fædrelandet at advare 

de danske nationalsocialister om at de ikke mere kan forvente den hjælp/beskyttelse, som grupperne 

fra Shellhuset ellers har ydet dem, imod de chikanerier som den antinationalsocialistiske del af 

danskerne udsatte dem for. 



17 
 

Brugen af billeder, i forbindelse med overskrifterne, bliver også 

brugt af andre aviser. Specielt bliver omlægningen af 

sporvognslinjerne på Rådhuspladsen sat i forbindelse med angrebet. 

Årsagen til at omlægningen af sporvognslinjerne får så stor 

opmærksomhed, i forhold til angrebet, skal muligvis ses som en 

hentydning til den propaganda som D.N.S.A.P brugte i forbindelse 

med deres kampagne om at komme til magten i 1940. Under 

parolen ”Nu lægger vi roret om” forsøgte D.N.S.A.P at gøre 

opmærksom på sig selv som den naturlige magtovertager, efter at 

Danmark blev besat. 

Aftenbladet bringer et billede af nogle sporvogne under overskriften ”En Række Sporvejslinjer 

omlagt” (Aftenbladet, 22-03-1945). Denne overskrift har fået lige så meget plads på forsiden som 

overskriften ”Dødsofrenes Antal er steget betydeligt – men endnu Døde i Ruinerne” (Aftenbladet, 

22-03-1945) og er anbragt ved siden af hinanden, med en halv side til hver. Aftenbladet får her 

fortalt at til trods for de dødsofre som angrebet har afstedkommet, så er linjerne lagt om, forstået på 

den måde at besættelsesmagten ikke mere har den samme magt som før. 

Social-Demokraten har på samme måde som Aftenbladet valgt at bruge et billede af 

sporomlægningen, men i forhold til Aftenbladet så har Social-Demokraten valgt at bruge et billede 

af sporarbejdet hvor Lurblæserne, på Rådhuspladsen, får en fremtrædende rolle.  

Om symbolværdien af Lurblæserne skriver Anne Ørbæk Jensen, på Det Kgl. Biblioteks 

hjemmeside: 

” Før var lurerne et dekorativt romantisk billede på den mystiske fortid og bronzealderens 

kulturrige periode. Nu blev de til et magtfuldt og agressivt symbol, hvor den sollignende endeplade 

spredte lys, og hvor hornets størrelse og klang kaldte folket sammen og vækkede til kamp. I tiden 

omkring Genforeningen i 1920 var et sådant symbol kærkomment, […]” (Jensen, 1995). 

Social-Demokraten får her tilføjet, til det sporskifte der er i gang, at befolkningen nu også kaldes til 

kamp. 



18 
 

 

Men ud over at bruge den symbolværdi, som Jensen beskriver, til at fortælle om den kamp som 

befolkningen nu er en del af, så får Social-Demokraten, med lurblæserne, henledt opmærksomheden 

på D.N.S.A.P, for hvem at vikingetiden var en stor del af deres selvforståelse. Den gode historie for 

Social–Demokraten bliver her at ikke nok med de kan lave en direkte henvisning til D.N.S.A.P´s 

parole om at lægge roret om, og sat parolen i forbindelse med angrebet, så får Social–Demokraten 

også sagt ”tak for sidst” til den kampagne som D.N.S.A.P kørte imod Stauning, der var 

socialdemokratisk statsminister, hvor de brugte mørklægningskampagnen til at sige: ”At Stauning 

sidder endnu er sløseri der skader … os alle”. 



19 
 

 

 

Til trods for den censur, som aviserne var underlagt, så lykkes det alligevel aviserne at skabe deres 

egen gode historie, om end at virkemidlerne er få. Det er dog ikke alle aviserne der slipper heldigt 

fra deres brug af overskrifter, til at skabe den gode historie, hvilket kommer til udtryk da den 

illegale avis Information, den 4. april 1945 kan berette at: 

” Gestapo har sendt “Bornholms Tidende” en alvorlig Irettesættelse paa Grund af Bladets 

Opsætning af Bombardementet paa Shellhuset. Nyheden bragtes 3-spaltet paa Forsiden under 

Overskriften “Allieret Præcisionsangreb mod Bygning i København” (Information, 04-04-1945). 

Om selve historien bag Bornholms Tidendes brug af overskriften skriver Bornholmske Samlinger: 

” Bornholms Tidende ville imidlertid ikke stå tilbage for kollegaen [Bornholms Avis], og efter 

englændernes bombardement af Shellhuset, Gestapos hovedkvarter i København, måtte bombemålet 

ikke nævnes, men redaktionssekretær Gert Andersen satte i stedet for denne sigende overskrift: 

»Allieret præcisionsangreb mod bygning i København«. Man ventede nu samme behandling som 

Bornholms Avis [der blev lukket ned for en periode] havde fået, men da redaktør Stenbæk nogen tid 

efter blev kaldt op til Bruno Schultz, sagde denne, idet han foreviste den kraftigt indstregede 

overskrift, at bladet egentlig burde være standset, men hvis redaktøren ville love, at der ikke kom 

gentagelser, kunne man se bort fra dette her, og bladet slap.” (BORNHOLMSKE SAMLINGER, 

1976). 

Når Bornholmske Samlinger skriver at Bornholms Tidende ikke ville stå tilbage for Bornholms 

Avis, så vidner dette om at der, censuren til trods, var et indbyrdes konkurrenceforhold aviserne 

imellem, om hvem der kunne få den gode historie ud af de censurerede artikler, som Ritzaus Bureau 

udsendte. Og den gode historie behøvede ikke kun at være den overskrift der ifølge censuren gik 



20 
 

over stregen, men kunne også være at avisen blev lukket ned, for netop at have gået over stregen, 

som med tilfældet Bornholms Avis. At Bornholms Tidende ikke blev lukket ned, men af 

kriminalsekretær Bruno Schultz, fra Gestapo, fik at vide at såfremt at redaktør Stenbæk lovede ikke 

at gøre det igen, så ville der ikke ske yderligere, kan muligvis skylde at Ritzaus Bureau den 25. 

marts havde udsendt en artikel der direkte fortalte at Shellhuset var mål for angrebet, hvorved at den 

” bygning i København” som Bornholms Tidende refererer til ikke længere var en militær 

hemmeligheden 

 

Tiden efter den 22. marts 1945 

Den 23. og 24. marts fortsætter aviserne med at opdatere konsekvenserne af angrebet. Angrebet er 

stadig forsidestof, og de opdaterede tabstal for ofrene af angrebet, har stadig førsteprioritet. 

Politiken skriver den 23. marts, på forsiden, ”117 Døde og 304 Saarede efter den sidste Opgørelse” 

med underoverskriften ”Blandt de Omkomne er 82 Børn. – Man frygter at finde flere Dræbte i 

Ruinerne” (Politiken, 23-03-1945). Social-Demokratens overskrift, den 23. marts, har en lidt anden 

ordlyd ”117 Dødsofre og 304 Saarede” efterfulgt af en kraftig underoverskrift ”Af de Dræbte er 82 

Børn” der igen efterfølges af en noget mindre underoverskrift ”1000 mennesker husvilde efter 

Bombeangrebet” (Social-Demokraten, 23-03-1945). Social-Demokraten får med sin 

underoverskrift, om de mennesker der er blevet husvilde, påpeget en ny problematik som angrebet 

har afstedkommet. Men hvor Social-Demokraten i sin overskrift har sat tabstallene, af ofrene fra 

angrebet, over de mennesker der er blevet husvilde, så har Nationaltidende i sin overskrift vægtet de 

husvildes situation over tabstallene, når Nationaltidende skriver ”Tusinde husvilde efter 

Luftangrebet” med underoverskriften ”Antallet af Døde i Gaar Formiddags opgjort til 117, deraf 

82 Børn” (Nationaltidende, 23-03-1945). 

Politiken har med sin overskrift kun fokus på den del af befolkningen der er blevet direkte ramt, 

efter angrebet. Hvilket vil sige at Politiken formår at begrænse angrebets konsekvenser til kun at 

gælde de døde og sårede, med fokus på de børn der er omkommet. Og Politikens læsere skal 

forvente at der kommer flere døde til. I modsætning til Politiken, så har Nationaltidende tilføjet en 

ny konflikt, der gælder de tusinde husvilde. Denne konflikt adskiller sig ved at den kræver en 

praktisk handlen fra befolkningens side, idet at Frederiksbergs kommune de efterfølgende dage, via 

aviserne, søger lejligheder til genhusning af de husvilde. Konflikten er en god historie for aviserne, 

og den udvikler sig da også til at gælde erstatningsspørgsmålet, i forbindelse med de bomberamte, 

et spørgsmål der bliver skrevet om i aviserne de næste ti år. 



21 
 

Til trods for konflikten der angik de husvilde, så betød dette ikke at tabstallene, over ofrene fra 

angrebet, ikke var behæftet med konflikter. I Politiken den 23. marts kan man under overskriften 

”Redningsarbejdet i den franske Skole” læse følgende: 

”Ved 2,30-Tiden naaede Redningsmændene ind til den sammenstyrtede Kælder i den franske Skole. 

Det viste sig, at langt de fleste af Børnene var døde, og desuden fandt man to Brandmænd fra 

Frederiksberg Brandstation, som var dræbt under de sammenstyrtede Murbrokker […]  

Under Redningsarbejdet var i alt syv af Brandmændene blevet lukket inde, men det lykkedes de fem 

af dem at naa uden De var dog alle lettere kvæstet. 

Under Branden paa den franske Skole har man i en Dør i det nordøstlige Hjørne set flere Børn og 

Voksne kikke ud kort efter Luftangrebet, og paa Stedet fandt man sent i nat 14 Lig.” (Politiken, 23-

03-1945 (1)). 

Ifølge Statens civile Luftværn, så skulle der være opstået forskellige rygter, der går ud på at 

tilflugtsrum genneralt ikke er sikre at opholde sig i, under bombeangreb, hvilket må ses som en 

konsekvens af Politikens ovenstående artikel. Statens civile Luftværn får derfor trykt en artikel i 

landets aviser til at imødegå dette rygte. 

” I Forbindelse med Luftangrebet paa København den 21. Marts 1945 og de i Forbindelse hermed 

stedfundne Bombenedkastninger paa og omkring den franske Skole paa Frederiksberg Allé i 

København, er der opstaaet forskellige Rygter i Befolkningen om, at Børnene i Skolen skulde være 

omkommet i Skolens Tilflugtsrum. Hvis den Anskuelse, at Tilflugtsrum er farlige Opholdssteder, 

herved Skulde faa yderligere Udbredelse, vil Faren for Befolkningen under eventuelle kommende 

Angreb blive væsentligt forøget, og man anmoder derfor Pressen om at yde Bistand til Udbredelse 

af Kendskabet til de faktiske Forholden” (Nationaltidende, 24-03-1945). 

Statens civile Luftværn får her påpeget hvordan at konflikten, med de døde børn fra den franske 

skole, har eskaleret til at blive et generelt befolkningsproblem. Det der egentligt startede som en 

sorg og medfølelse, over for de civile tab som angrebet afstedkom, har nu taget en drejning der 

angår hele befolkningen, og kan få fatale konsekvenser såfremt at befolkningen mister tilliden til de 

sikringsrum som skal beskytte dem. Statens civile Luftværn forklarer derfor at de ofre som blev 

fundet døde på den franske skole, ikke havde været i et sikringsrum men i en almindelig kælder, der 

ikke var bygget til sikring, og artiklen fortsætter med en nærmere beskrivelse af de krav der stilles 

til et sikringsrum, samt fortæller at ingen af sikringsrummene har lidt overlast, i forbindelse med 



22 
 

angrebet. 

Eksemplet her vidner om hvordan at avisernes nyhedsformidling kan skabe en utilsigtet reaktion 

hos befolkningen. For hvor avisernes historie fortrinsvis beskæftiger sig med katastrofen på den 

franske skole, det være sig de børn der døde ved angrebet og de som døde i forbindelse med 

redningsarbejdet, så har historien ændret karakter, iblandt befolkningen, til at gælde en konflikt der 

vedrører den enkelte dansker selv, nemlig spørgsmålet om deres egen sikkerhed. Det må dog 

formodes at spørgsmålet om den enkelte danskers sikkerhed har været af begrænset karakter, da 

dette emne ikke bliver opfulgt i de senere udkommende aviser. 

 

”Var det nu ogsaa det store Offer værd?” 

Søndag den 25. marts sker der noget ganske usædvanligt, i avisernes artikelserie om angrebet. 

Ritzaus Bureau udsender en artikel under overskriften ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”. 

Artiklen omhandler spørgsmålet vedrørende de tab der var i forbindelse med angrebet. 

” Rent bortset fra, om dette virkelig er til nogen Trøst [at angrebet kostede tyskerne hundredvis af 

dræbte] for de danske Forældre og andre Paarørende, der nu begræder Tabet af deres Kære, eller 

for de mange andre, der har set og hørt om Rædslerne paa Frederiksberg og andet Sted i Byen, 

hvor de dødbringende Bomber blev kastet, saa melder der sig jo ogsaa et andet Spørgsmaal: Staar 

de tyske Tab ved Angrebet paa Shellhuset i et saadant Forhold til, hvad Danskerne har mistet, at 

det paa nogen Maade kan virke trøstende paa de Engelskvenlige herhjemme?” (Nationaltidende, 

25-03-1945). 

Det usædvanlige er her at aviserne for første gang kan skrive at Shellhuset var det militære mål for 

angrebet. En oplysning aviserne ellers ikke havde skrevet om, pga. censuren. 

Selve artiklen, ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, argumenterede for det urimelige i at 

angrebet havde afstedkommet så mange civile tab, i forhold til angrebets formål der gik på at 

tilintetgøre det tyske politis hovedkvarter og slå en stor del af de ansatte ihjel, hvorved at det tyske 

politi ville blive svækket i sit arbejde. Ifølge artiklen så skete der ikke nogen svækkelse af det tyske 

politis virke, hvorved at spørgsmålet ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?” opstår, for: 

” Ganske vist fortæller de Allieredes Propaganda og det saakaldte Frihedsraad, at ”vi sandelig 

ogsaa maa ofre noget i denne Krig”. Men - naar Tallene alene i dette Tilfælde staar i et saa 

himmelraabende Misforhold til hinanden, som her er nævnt, er der rimelig Grund til Overvejelse af 



23 
 

Spørgsmaalet: Hvad skal vi monstro næste Gang betale for et engelsk Besøg, hvad skal vi næste 

Gang bringe som Offer, og vil vort Offer ogsaa næste Gang blive mange Gange større end det 

Angriberne opnaar overfor Besættelsesmagten?” (Nationaltidende, 25-03-1945). 

At artiklen overhovedet bliver skrevet, skal ses som et modsvar til ” de Allieredes Propaganda og 

det saakaldte Frihedsraad, at ”vi sandelig ogsaa maa ofre noget i denne Krig”. Denne nævnte 

propaganda har alle danskere haft mulighed for at høre via svensk radio, ifølge Fædrelandet, der 

den 23. marts skriver en artikel under overskriften ”Blomster og Tak til Flyverne, der dræbte 82 

danske Børn”: 

”I vor ledende Artikel i Gaar omtalte vi, at Christmas Møller efter Luftangrebet paa Aarhus i 

Oktober sidste Aar, via London Radio rettede en tak til det engelske Luftvaaben og priste den 

>>heltemodige<< Indsats. Fra Christmas Møller har vi endnu intet hørt om, hvad han har at sige 

til den Katastrofe, som det samme Luftvåben forleden paaførte København. Men mangler vi endnu 

hans Ord, saa havde den saakaldte danske Udsendelse i den svenske Radio i Aftes, netop de Ord til 

det danske Folk, som det sikkert havde ventet at høre i denne Stund, hvor Forældre og Søskende 

hulkende begræder Tabet af dem, der mistede Livet under Bombernes Bragen mod Skolebygningen i 

Frederiksbergs Alle! Det var denne Gang den fra sine Kreditorer og Skattevæsenet flygtede 

Redaktør fra Radioavisen Niels Peter Grunnet, der gennem Radioen tolkede de Danskes Tak for 

den Bedrift, der var udført! […] Med den Mangel paa Takt som altid har præget Hr. Grunnet kunde 

han i Aftes meddele Bombardementets ulykkelige Ofre, at de danske flygtninge i Sverige havde 

sendt Blomsterhilsen til det engelske Luftvaaben med Tak for veludført Daaden Thi, det var jo, som 

Niels Peter Grunnet sagde, et Stykke Arbejde til Gavn for Danmark, der her var udført!” 

(Fædrelandet, 23-03-1945). 

Der er her to konflikter, selve angrebet på Shellhuset som modstandsbevægelsen har fokus på, og de 

civile tab som de censurerede aviser kan skrive om. Med artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer 

værd?” ses det hvordan at censuren (besættelsesmagten) har givet køb på ikke at berette om noget 

der var af militær interesse, da de i artiklen afslører at angrebets mål var Shellhuset. Og for at 

understrege alvoren i ikke at nævne informationer af militær interesse, så skal det nævnes at 

Fædrelandet på intet tidspunkt i sin argumentation mod den ”allierede propaganda”, har brudt med 

denne regel, til trods for at Fædrelandet brød med reglen om ikke at formidle nyheder fra 

udenlandske medier. 

Årsagen (eller beslutningen) til at offentliggøre Shellhuset som mål for angrebet, har det desværre 



24 
 

ikke været muligt at finde kilder om, men må ses som et udslag af de illegale avisers fokus på selve 

angrebet og den argumentation som de illegale aviser har brugt for at retfærdiggøre angrebet. Det 

illegale Information skrev således allerede den 22. marts: 

” Krigens haarde Alvor kom i Gaar til København. R.A.F rakte gennem sit 

Præcisionsbombardement af Shellhuset den danske Frihedsfront en hjælpende Haand i den 

Slutkamp, som nu skal udkæmpes i Danmark. Mange Danske blev dræbt og saaret, og vi mindes 

med Ærbødighed og Vemod dem, der døde, for at Danmark kan leve. Vi møder med Taknemlighed 

de Piloter, der ødelagde Monumentet over tyske Skændselsgerninger og Gestapo-Terror i 

Københavns Hjerte. Ved Angrebet dræbtes en lang Række af Gestapos danske Haandlangere og 

ødelagdes uoverskuelige Mængder af Dokumenter, der har bragt eller i den nærmeste Fremtid 

kunde bringe danske Frihedskæmpere i Fængsel eller op mod Muren.” (Information, 22-03-1945). 

Informations argumentation for accepten af de civile tab, som angrebet afstedkom, er her at de døde 

”for at Danmark kan leve”. De døde, der bliver mindet med ”Ærbødighed og Vemod”, bliver her 

gjort til en del af modstandskampen, ved det offer de har bibragt, således at modstandskampen kan 

fortsætte.  

Opbygningen af den kollektive erindring om danskernes og frihedskæmpernes kamp for befrielsen 

er her godt i gang, for ikke nok med at de civile ofre, fra angrebet, bliver gjort til en del af 

modstandsbevægelsen, så formår modstandsbevægelsen også at profilere sig selv som den egentlige 

årsag til befrielsen, når de skriver om den taknemlighed de har over for de piloter der gav ”den 

danske Frihedsfront en hjælpende Haand”. Med udtrykket ”en hjælpende hånd” får 

modstandsbevægelsen, ud over at fremstå som en selvstændig magtfaktor, også fortalt om det 

samarbejde de har med de allierede, hvilket gør dem til en del af de allierede, et spørgsmål der ellers 

har været en del tvist om. 

Årsagen til at offentliggøre Shellhuset som militært mål, kunne her være for at imødegå de illegale 

avisers brug af de civile ofre, fra angrebet, ved at gøre dem til en del af modstandsbevægelsen. For 

at imødegå dette er det derfor nødvendigt at lave en skelnen mellem de civile, på den ene side, og 

militæret, på den anden side, således at de civile der bliver dræbt i forbindelse med militære angreb, 

er reelle ofre af krigen, og ikke ofrer der er faldet som en del af en modstandskamp. Herved åbnes 

der for spørgsmålet om hvor vidt at de civile tab står mål med det militære angrebs succes, hvilket 

der bliver gjort brug af i artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, når der drages en 

sammenligning mellem de dræbte på Shellhuset og de dræbte i og omkring den franske skole. Her 



25 
 

overstiger det civile antal dræbte langt antallet af dræbte på Shellhuset, ifølge artiklen, og for 

yderligere at understrege angrebets manglende succes, bliver der i artiklen påpeget at angrebet 

ingen effekt havde på Gestapos arbejde, eftersom at den tyske ledelse på Shellhuset gik ram forbi. 

Det skal slutteligt nævnes at artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, blev modtaget 

forskelligt af aviserne. Fædrelandet så artiklen som den gode historie, og bragte artiklen på forsiden, 

hvilket nok skyldtes at den konflikt som artiklen indeholdt, briternes skyld i de mange børns død, 

mest henvendte sig til den del af befolkningen der var pro tysk/nationalsocialistisk indstillet. 

I modsætning til Fædrelandet, så bragte ingen af de aviser som jeg kunne finde, artiklen på forsiden. 

Politiken og Social-Demokraten bragte artiklen på side 2, hvorimod at Nationaltidende havde sat 

artiklen på side 7, og fælles for Politiken og Nationaltidende var at de for første gang, siden den 22. 

marts ikke havde forsidestof der omhandlede angrebet. Hvilket kunne indikere at de ikke ville 

understøtte artiklens indhold, ved at bringe informationer om de civile tab, på forsiden. For der var 

nye opdaterede tabslister i aviserne den 25. marts, som før havde været forsidestof. Nationaltidende 

bragte tabstallene på side 2, 5 sider fra artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, der blev 

bragt på side 7, og Politiken der havde bragt artiklen på side 2, bragte tabstallene på side 10, altså 

også et godt stykke fra hinanden. Kun Social-Demokraten havde tabstallene fra den franske skole 

som forsidestof, og som før nævnt blev artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, efterfulgt 

på side 2. 

At de censurerede aviser ikke valgte at bruge artiklen som forsidestof, til trods for at det for første 

gang bliver nævnt at Shellhuset var selve målet for angrebet, så vidner dette om at aviserne har 

vægtet selve artiklens budskab over den nyhedsværdi der lå i at Shellhuset var målet for angrebet. 

 

Afslutningen på de censurerede avisers nyhedsformidling af angrebet 

Den 26. marts 1945, begynder nyhedsformidlingen af angrebet at ebbe ud. Politiken bringer denne 

dag en annonce vedrørende en mindegudstjeneste på side 4, og følger op med en mindre artikel, på 

side 5, om at der nu er fundet endnu fire døde. 

Dagen efter, den 27. marts, bringer Politiken en forsidehistorie der fortæller at redningsarbejdet ved 

den franske skole er slut. Dette betyder dog ikke at alle følgerne fra angrebet er ophørt, de har blot 

skiftet karakter til nu at gælde mere praktisk orienterede problematikker, som når Politiken på side 5 

kan berette om de problemer de skadelidte har i forbindelse med at få erstatning udbetalt fra 

krigsforsikringen. 



26 
 

De efterfølgende dage omhandler nyhederne, om angrebet, kun informationer der vedrører 

mindehøjtideligheder og problemerne med erstatninger til de ramte fra angrebet, hvilket varer til 

omkring den 31. marts. 

 

 

De illegale avisers behandling af angrebet 

” Den mest markante nyskabelse var udgivelsen i efteråret 1943 af bladet Information, der den dag 

i dag kendes som legalt blad under samme navn. Information var fra begyndelsen skrevet og 

redigeret af professionelle journalister og havde derigennem også et veludbygget kildenet, der 

blandt andet rakte langt ind i politiets rækker og i centraladministrationen. Bladet fungerede som 

en slags nyhedstjeneste for den øvrige illegale presse og blev betragtet som temmelig troværdigt. 

Information udkom næsten dagligt.” (Olesen, 2012). 

Til at analysere de illegale avisers behandling af angrebet på Shellhuset, og katastrofen ved den 

franske skole, vil der fortrinsvist blive brugt Informations behandling af angrebet, da en stor del af 

de informationer som mange af de andre illegale aviser bragte, havde baggrund i Informations 

nyhedsformidling af emnet. 

En anden årsag til at bruge Information som kilde er, som Olesen ovenfor skriver, at Information 

udkom næsten dagligt, hvilket giver mulighed for en komparativ analyse af de censurerede aviser 

og de illegale aviser (Information). 

 

Det som de censurerede aviser ikke skrev 

Informations behandling af angrebet på Shellhuset adskiller sig fra de censurerede aviser på 

forskellige områder. For det første havde Information fokus på selve angrebet af Shellhuset, 

hvorimod at de censurerede aviser fortrinsvist koncentrerede sig om katastrofen på den franske 

skole, og først nævner Shellhuset, som angrebsmål den 25. marts.  

Informations nyhedsformidling om angrebet er meget detaljeret, hvilket kommer til udtryk da 

Information allerede den 22. marts kan berette at ” Angrebet blev ført med 30 Maskiner - Mosquito-

Bombere ledsaget af Spitfire-Jagere fra den 2.taktiske Flyverarme, der er stationeret i Belgien.” 

(Information, 22-03-1945 (1)). Information fortsætter, i sin berettelse om angrebet, ved at fortælle 

hvordan at angrebet blev delt op i tre bølger, og at det første angreb blev sat ind kl. 11.14 med 6 

fuldtræffere til følge (Information, 22-03-1945 (1)). Men det var ikke kun Shellhuset der blev 



27 
 

angrebet, under overskriften ”Ogsaa Angreb i Frihavnen og paa tysk lejr i Nordsjællanden” skriver 

Information: 

” Om Ofrenes Antal eller Navne paa Dræbte og Saarede vides endnu intet. Der var knyttet en Stab 

paa omkring 400 Personer til det uhyggelige Kompleks - Tyskere og Landsforrædere mellem 

hinanden, og dertil kom Stikkerne, som havde deres daglige Gang i Sheilhuset. Det menes dog ikke, 

at Folk som Pancke eller Bovensieben er kommet noget til. 

Det bør tilføjes, at de samme Maskiner, som førte Angrebet mod Shellhuset, ogsaa gik til Angreb 

mod en af de tyske Flygtninges Udskibningskajer i Frihavnen. Nogle af Barakkerne blev ødelagt og 

brændte op. Under dette Angreb faldt en Forsager i Willemoesgade. Videre foretog andre Maskiner 

et Angreb mod den tyske Lejr i Melby i Nordsjælland, og det er sandsynligt, at der her er sket 

alvorlig Skade. Nærmere Omstændigheder savnes imidlertid.” (Information, 22-03-1945 (2)). 

Den gode historie, for Information, er her at angrebet på Shellhuset også kom til at gælde et angreb 

på Frihavnen og en tysk lejr i Nordsjælland Så udover at kunne berette om det succesfulde angreb 

på Shellhuset, så kan Information overraskende berette om at angrebet ikke bare sluttede her. Men 

det er bemærkelsesværdigt at artiklen indledes med at hverken Pancke eller Bovensieben ”er 

kommet noget til”, for set i forhold til angrebet på Aarhus Universitet, den 31. oktober 1944, hvor 

Gestapochef Eugen Schwitzgebel og andre højtstående Gestapofolk blev dræbt, så er det ikke en 

god historie at Pancke og Bovensieben slap fri fra angrebet på Shellhuset. Det kunne derfor tolkes 

at Information prøver at udligne den dårlige historie, om Pancke og Bovensieben, med den 

overraskende historie om angrebet på Frihavnen og den tyske lejr i Melby. 

At nyheden om at Pancke og Bovensieben2 slap levende fra angrebet, var en dårlig historie for 

Information bestyrkes yderligere i den før omtalte artikel ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?” 

hvori at der argumenteres for at hele angrebet ingen betydning havde, da hele den tyske ledelse slap 

fra angrebet med livet i behold, og at det tyske politi kunne fortsætte deres gerning som om at intet 

var hændt. 

 

 
2 Den 23. marts kan Information også tilføje Hoffman til listen over de højt rangerende gestapofolk der slap fri for 
angrebet, fordi at de ikke havde opholdt sig på Shellhuset under angrebet. 



28 
 

De civile ofre og skyldsspørgsmålet 

” Angrebet mod Shellhuset satte ind med en Pludselighed, der ikke alene overraskede 

Københavnerne Byen over - hvad der er forstaaeligt - men i nok saa høj Grad det tyske Militær - 

hvad der er ganske utilgiveligt. Den saa stærkt opreklamerede tyske Organisation svigtede totalt - 

ogsaa paa Luftmeldetjenestens Omraade.” (Information, 22-03-1945 (1)). 

Et stort problem for Information var det antal af civile ofre som angrebet afstedkom. For selv om at 

angrebet var en succes, så lagde bombningen af den franske skole sig som en mørk skygge over 

denne succes, hvilket Information var klar over allerede den 22. marts, når de skriver: 

” Hele Aktionen kostede tre engelske Mosquitos og desværre førte Nedstyrtningen af den ene til den 

frygtelige Ulykke paa Frederiksberg, hvor en Del Børn fra den franske Skole mistede Livet, 

samtidig med at en hel Række Ejendomme paa Maglekildevej, et Par Ejendomme paa Henrik 

Ibsensvej og to Ejendomme paa Søndre Boulevard brændte og en Del af Beboerne blev saarede 

eller dræbt. De nærmere Omstændigheder ved disse sørgelige Ulykker overlader vi dog til 

Tyskernes betalte Propagandister, der i Dagbladenes tvangsindlagte Artikler ikke lader denne 

Chance gaa fra sig. Vi vil i de nærmeste Dage sikkert faa den ene mere rystende og forfærdelige 

Skildring end den anden om denne Side af Sagen. Det bør dog i Retfærdighedens Navn tilføjes, at 

Angrebet naturligvis ikke var rettet mod Civilbefolkningen, men udelukkende mod Shellhuser, og vi 

skal derfor ganske kort omtale de Omstændigheder, der førte til Ulykken.” (Information, 22-03-

1945 (2)). 

Til at imødegå den skygge, som de civile ofre kastede over angrebet, og som Information vidste 

ville blive brugt af de censurerede aviser, anklager Information besættelsesmagtens 

luftmeldetjeneste for at svigte totalt, ved ikke at varsle luftalarm i tide. Information beskriver 

situationen således, under overskriften ”Det tyske Antiluftskyts stod fint indpakket.”: 

” Den første Bølge havde nu gjort sit Arbejde og var forlængst væk over Hustagene, da 

Luftværnssirenerne endelig lød. Klokken var paa det Tidspunkt 11.17 - Bomberne i 

Kampmannsgade foran Shellhuset var eksploderet Kl.11.l4. Umiddelbart efter Sirenerne kom anden 

Bølge.” (Information, 22-03-1945 (3)). 

Det er imidlertid værd at bemærke at Information, den 22. marts, ikke direkte giver tyskerne 

skylden for de mange civile ofre, men blot nævner at ”Den saa stærkt opreklamerede tyske 

Organisation svigtede totalt - ogsaa paa Luftmeldetjenestens Omraade.” (Information, 22-03-1945 

(1)), hvilket kunne tyde på at Information, med denne formulering, også ønsker at fremhæve den 



29 
 

professionalitet som angrebet bar præg af, idet at overraskelsesmomentet blev bevaret til det sidste. 

Den eneste formulering der hentyder til skyldsspørgsmålet, er når Information skriver at 

befolkningen og det tyske militær blev overrasket over angrebet, hvilket for det tyske militærs side 

”er ganske utilgiveligt” (Information, 22-03-1945 (1)). 

Spørgsmålet om Informations ide med at berette om den manglende luftalarm bliver dog klarlagt 

den 26. marts, da Information, på forsiden, under overskriften ”Tyskerne har alene Ansvaret for 

Katastrofen i Forbindelse med Luftangrebet mod Shellhuset.” skriver: 

” I tvangsindlagte Artikler i Dagbladene, i den danske SS-Radio og paa Film har Tyskerne indledet 

et kraftigt Propagandafelttog mod Englændernes ødelæggelse af Gestapos Højborg - Shellhuset. Til 

de mindste Enkeltheder udnytter de Katastrofen ved den franske Skole i Frederiksberg Alle og søger 

derigennem at paavirke Stemningen i Danmark. Men trods alle Propagandafiduser, alle de tysk-

betalte Propagandisters Anstrengelser, er det endnu ikke lykkedes at bortforklare den 

Kendsgerning, at det er de tyske militære Organisationer og kun dem, der bærer Skylden for, at saa 

mange danske Civilpersoner, Børn som Voksne, blev dræbt eller saaret, da Angrebet satte ind. INF 

paaviste allerede i Omtalen af selve Angrebet forleden, at Tyskerne først lod blæse Luftalarm tre 

Minutter efter, at Bomberne var eksploderet ved Enghavevej, Henrik Ipsensvej, og i Frederiksbergs 

Alle. Vi kan her yderligere anføre nogle Eksempler, som fuldstændig overflødiggør Tyskernes 

Forsøg paa at “vende Stemningen”, fordi disse Eksempler klart og tyseligt viser, at Skylden for 

Katastrofen ene og alene paahviler Tyskerne.” (Information, 26-03-1945). 

Information fortsætter artiklen med en grundig gennemgang af forløbet op til luftalarmens 

igangsættelse. Kort fortalt skriver Information at ordren til luftalarm skal gives af tyskerne, og at 

tyskerne før har undladt at blæse til luftalarm, da luftalarmen griber forstyrrende ind i 

”værnemager-virksomhedernes kapacitet” (Information, 26-03-1945). Der bliver kun givet forvarsel 

til Storkøbenhavn, kl. 11.08, hvorimod at Korsør, Køge og Hillerød allerede havde blæst fuld 

luftalarm. Hvis man fra Storkøbenhavns side havde reageret på forvarslet, så havde 

civilbefolkningen haft 8 minutter til at gå i beskyttelsesrummene, og mange liv havde været sparet. 

At Information tager skyldsspørgsmålet om de civile tab op, skyldes at de censurerede aviser, den 

25. marts, bringer den føromtalte artikel ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?”, viser hvor stor 

en betydning Information tillægger artiklen. Om selve artiklen skriver Information bl.a. ”I en 

tvangsindlagt Artikel i Bladene for Søndag er det blevet til ”en tilfældig Bombenedkastning 



30 
 

forskellige Steder…”” (Information, 26-03-1945 (1)). Linjen ””en tilfældig Bombenedkastning 

forskellige Steder…”” er taget ud af et afsnit i artiklen der lyder således: 

” Og hvad mistede saa Danskerne? Ja, mange af de her nævnte var som sagt Danskere, men hertil 

kommer altsaa over 300 Saarede og – indtil nu - 138 Dræbte, hvoraf Størstedelen som bekendt, er 

Skolebørn, som blev Ofre for den rent tilfældige Bombenedkastning andetsteds i Hovedstaden.” 

(Nationaltidende, 25-03-1945). 

Ved at tage linjen ””en tilfældig Bombenedkastning forskellige Steder…”” ud af sin kontekst, 

undgår Information at citere de nævnte antal sårede og døde, hvorved at en følelsesladet 

forholdende sig til teksten undgås. Dette betyder dog ikke at Information prøver at undgå at 

informere om de sårede og døde, men ved at undlade at sætte tal på ofrene fra angrebet kan 

Information lettere bruge ofrene som led i en argumentation, hvilket Information gør i det 

efterfølgende afsnit af ””en tilfældig Bombenedkastning forskellige Steder…””: 

” I samme Artikel forsøger Tyskerne at gøre op, hvem der tæller mest, de dræbte Børn fra den 

franske Skole eller de dræbte Gestapomænd og Funktionærer i Shellhuset, som om det var en 

simpel Handel med Menneskeliv, der var Tale om, hvor Prisen paa Forhaand var fastsat. 

Rent bortset fra det taktløse og usmagelige i at stille et saadant Ræsonnement op, er det i 

ovenstaaende Artikel fastslaaet, at Tyskerne og Tyskerne alene bærer Ansvaret for, at Katastrofen 

paa den franske Skole fik et saa stort Omfang, som Tilfældet blev.” (Information, 26-03-1945 (1)). 

Information agiterer her, imod at succeskriteriet for angrebet skulle basere sig udelukkende på hvor 

mange mennesker der døde på Shellhuset, gestapomænd og funktionærer, i forhold til de civile tab, 

og påpeger at tyskerne ene og alene har ansvaret for de civile tab, med baggrund i den manglende 

luftalarm. Men til trods for at Information synes at det er taktløst og usmageligt at ræsonnere på 

denne måde, så forhindre det ikke Information i at bringe en efterfølgende artikel, der omhandler 

tabene fra Shellhuset. Under overskriften ”150 Lig kørt bort fra Shellhuset Natten efter 

Bombardementet” beretter Information at tyskerne, i deres propaganda, prøver at reducere antallet 

af dræbte til fortrinsvis kun at gælde rengøringspersonalet, hvilket bliver modsagt når Information 

skriver: 

” Det er fastslaaet, at Tyskerne Natten efter Bombardementet kørte Rækker af Lastbiler op foran 

Ruinen, og mens tyske Politisoldater opretholdt en omfattende Afspærring, som umuliggjorde 

enhver Indblanding, blev det ene Læs Lig efter det andet bragt bort i Mørket. Mange af disse Lig 



31 
 

var fuldstændig ukendelige og kunde overhovedet ikke identificeres, og Tyskerne havde iøvrigt saa 

travlt med at faa dem fjernet, at de heller ikke gjorde særlige Forsøg paa at identificere dem. En 

skønsmæssig Opgørelse viser, at der Natten til Torsdag blev bragt ca.15O Lig bort. Efter hvad vi 

erfarer, er de blevet kørt ud til Vognmandsmarken, hvor de skal være begravet i en stor 

Fællesgrav.” (Information, 26-03-1945 (2)). 

Artiklen fortsætter en argumentation om at der er flere døde end de 150 nævnte, da Shellhuset 

normalt aldrig havde under 500 personer om dagen, og specielt kl. 11 om formiddagen var 

Shellhuset godt besøgt, da mange gestapofolk spiste frokost på dette tidspunkt, og stikkerne kom 

for at aflægge rapport (Information, 26-03-1945 (2)). 

Den gode historie for både besættelsesmagten og de illegale aviser, bliver her antallet af ofre fra 

angrebet. For besættelsesmagten er det en god historie fordi at civilbefolkningen kan forholde sig til 

(eller identificere sig med) de civile tab, hvilket gør at historien bliver nærværende for den enkelte 

og derved mulig, for besættelsesmagten, at bruge som propaganda imod det allierede angreb på 

Shellhuset. Om brugen af de civile tab, som propaganda imod det allierede angreb, blev en succes 

kan der tvivles om når Fædrelandet i sin leder den 25. marts skriver: 

”Det taler til en Del af Befolkningens uvisnelige Ære, at den allerede Dagen efter det engelske 

Bombeangreb paa København, midt imellem Ruinerne af sine brændte Bygninger, og medens 

Røgen endnu drev over Byen, havde taget sit Standpunkt til Begivenheden af 21. Marts. >>Det var 

nødvendigt<< hørte man over hele Byen og i Jernbanetogene ude fra Provinsen, hvor der sad Folk, 

der hverken havde set det ene eller det andet. […] Disse Betragtninger kunde man høre overalt, 

hvor man kom. Selv om man holdt Munden fast tillukket, blev de paaduttet Een af vildfremmede 

Mennesker, hvis man kom indenfor Rækkevide, og det maa tilstaas, at også Kvinder stod paa dette 

Standpunkt. […] Man bør ikke modsige disse Ordets Helte, der har deres Mening færdigstøbt 

ganske faa Minuter efter Afslutningen af den engelske og svenske Propagandaradio. Kun bør man 

glæde sig over, at saadan er det danske Folk i virkeligheden ikke. Det begræder sine Døde, det lider 

med sine Saarede, det tynges af al den Nød, der er brudt ind over vort Land i Storkrigens sidste 

Forløb. Det taler blot ikke om det, for overalt er der lyttende Ører, og den >>offentlige Menings<< 

Terror er lige saa ubehagelig at komme ud for som Sabotørernes Bomber.” (Fædrelandet, 25-03-

1945). 

Fædrelandets leder fortæller her at der blev talt om angrebet i hele landet, og at angrebet blev 

betragtet som nødvendigt, om end at det var et synspunkt der var underlagt den ” >>offentlige 



32 
 

Menings<< Terror”. Den ” >>offentlige Menings<< Terror” er en hentydning til 

modstandsbevægelsen og de allieredes Propagandaradio. Fædrelandet nævner også Danmark som 

værende i ”Storkrigens sidste Forløb”, uden at nævne hvem sejrherren bliver, men med den ” 

>>offentlige Menings<< Terror” må det tolkes som de allierede og modstandsbevægelsen, der går 

sejrrigt ud af ” Storkrigens sidste Forløb” da det, ifølge Fædrelandet, er dem der danner baggrund 

for den ” >>offentlige Menings<< Terror”. 

Ifølge Fædrelandets leder så har modstandsbevægelsen og de allierede et godt tag i den danske 

befolknings syn på angrebet, som en nødvendighed. Antallet af civile ofrer får altså ikke den 

ønskede effekt, som besættelsesmagten havde ønsket, hvilket bliver understreget i artiklen ” Var det 

nu ogsaa det store Offer værd?” når der skrives: ”Raat, kynisk og brutalt blev der lanceret en 

Replik, der lød saadan: ”Hvor der handles, der spildes”.” (Nationaltidende, 25-03-1945). 

Noget kunne tyde på at Information havde mere held med sin agitation for angrebet, når 

Information allerede den 22. marts bruger skyldsspørgsmålet, for de civile ofrer, som udgangspunkt 

til at retfærdiggøre angrebet. At Information allerede den 22. marts (dagen efter angrebet) 

inkluderer skyldsspørgsmålet for de civile ofrer, i formidlingen af angrebet, vidner om en 

fremsynethed i forhold til besættelsesmagtens brug af de civile tab. En fremsynethed som 

Information lykkedes med, når Information den 27. marts i artiklen ” En Dokumentation for at 

Tyskerne alene har Ansvaret for Katastrofen i Forbindelse med Bombningen af Shellhuset.” kan 

afslutte sin agitation om skyldsspørgsmålet: 

” INF er i Dag i Stand til at dokumentere, at den tyske Luftmeldetjenestes totale Svigten alene er 

Aarsagen til, at Katastrofen i Forbindelse med Luftbombardementet af Shellhuset fik saa stort et 

Omfang, som Tilfældet var. 

Det viser sig nu, at Flyvervarslingen den skæbnesvangre Onsdag Formiddag blev givet paa Initiativ 

af de danske Luftværnsmyndigheder — og ikke af Tyskerne! Der eksisterer en Bestemmelse om, at 

den danske Luftværnschef ved direkte Angreb kan give Flyvervarsel uden tysk Ordre, og det var det, 

der skete Onsdag den 21.Kl. ll.l6. […] Tyskerne er selv klar over, at deres Luftmeldetjeneste har 

svigtet totalt, og de ansvarlige er stillet for en Krigsret.” (Information, 27-03-1945). 

Jeg har i ovenstående argumenteret for at Information havde et godt tag i den danske befolkning, 

med sin brug af skyldsspørgsmålet vedrørende den manglende luftalarm, og at besættelsesmagten 

ikke opnåede den ønskede effekt i sin brug af de civile tabstal, som angrebet afstedkom. 

Men en ting er hvad jeg kan argumentere mig frem til, en anden ting er hvordan hele situationen 



33 
 

bliver oplevet af dem der var der på tidspunktet da det skete. Og her bliver jeg modsagt af Vilhelm 

Bergstrøm, der er journalist på Politiken, når han i sin dagbog den 25. marts 1945 beskriver sin 

oplevelse af det skete. 

” Tyskerne havde som det kunde ventes en Propagandaartikel i Bladene: Var det nu ogsaa det store 

Offer værd? Det var om de dræbte Børn. Jeg indrømmer villigt, at det er den Historie under 

Krigen, som har gjort dybest Indtryk paa mig, naturligvis fordi jeg selv har en lille Pige. Ikke uden 

Bevægelse saa jeg til Morgen den lange Dødsliste. Tyskerne forsøger en saglig Vurdering. Den 

tyske Ledelse kom uskadt fra Begivenheden. De store Tab laa paa Dansk Side. Efter at udenlandsk 

Propaganda havde faaet Tid at virke paa Folk, saa sagde de: Hvor der handles, der spildes. Saa 

den staar der. Hvad der er opnaaet ved Bombardementet paa ”Shellhuset” ved jeg ikke, men det vil 

vise sig. Det med Skolen var et ulykkeligt Tilfælde. Erindres maa det, at der ogsaa var engelske 

Flyvere mellem Ofrene. At ”Shellhuset” blev ødelagt vil have alle Danskes Sympati, for det var en 

Morderhule. Handlingen virker i hvert fald symbolsk. Saaledes er den almindelige Stemning. Sorg 

over Børnene, Medfølelse med Forældrene og saa et fatalistisk: Men det skulde saa være. Nogle vil 

skyde Skylden paa Tyskerne. De kunde have givet Signal i ordentlig Tid. Korsør havde Luftalarm, 

men det er vist at drive det for vidt. Tyskerne har ikke været orienteret.” (Bergstrøm, 1945). 

Bergstrøm beretter her at artiklen ” Var det nu ogsaa det store Offer værd?” var den artikel der 

gjorde størst indtryk på ham, under besættelsen, fordi at han selv havde en ”lille Pige”. Så noget 

tyder på at jeg har undervurderet det følelsesmæssige aspekt, når jeg, i ovenstående, skriver at 

artiklen ikke har opnået den ønskede effekt, i civilbefolkningens syn på angrebet. Bergstrøm får 

yderligere understreget betydningen af det følelsesmæssige aspekt når han fortæller om sin reaktion 

på at læse ”den lange Dødsliste”. Men disse følelser til trods, så får Bergstrøm også fortalt at den 

udenlandske propaganda havde et godt tag i civilbefolkningen, og at ødelæggelsen af Shellhuset 

havde alle danskers sympati. Kun var Bergstrøm ikke enig i at tyskerne skulle have skylden for den 

manglende luftalarm, ” det er vist at drive det for vidt.”. Med ordvalget ” at drive det for vidt” 

kunne tolkes som at historien ikke var troværdig, i Bergstrøms øjne, hvilket er forståeligt når man 

tager den spalteplads i betragtning, som Information har brugt på at klarlægge de otte minutters 

betydning som luftalarmen var forsinket. 

 



34 
 

Heltene fra Shellhuset og Jeanne d'Arc Skolen 

Den gode historie, for både de censurerede - og de illegale aviser, var de mennesker der gjorde sig 

bemærket, i forbindelse med angrebet. 

For de censurerede aviser vedkommende drejede heltestatussen sig fortrinsvist om de mennesker 

der døde, i forbindelse med redningsarbejdet, på den franske skole. Hvorimod at de censurerede 

aviser havde fokus på de mennesker der slap levende fra Shellhuset. 

 

De censurerede avisers helte 

De censurerede aviser kan fredag den 23. marts for første gang berette om dødsfald i forbindelse 

med redningsarbejdet. 

” Ved 2,30-Tiden naaede Redningsmændene ind til den sammenstyrtede Kælder under den franske 

Skole. Det viste sig at langt de fleste af Børnene var døde, og desuden fandt man to Brandmænd fra 

Frederiksberg Brandstation, som var dræbt under de sammenstyrtede Murbrokker. Det var den 52-

aarige Reservebrandmester Oscar Dalby, Dalgas Boulevard 124. og den 25-aarige Brandmand 

Svend Hansen. Tryggevældevej 133. Under Redningsarbejdet var ialt syv af Brandmændene blevet 

lukket inde, men det lykkedes de fem af dem at naa uden De var dog alle lettere kvæstet.” 

(Nationaltidende, 23-03-1945 (1)). 

Artiklen får her fremhævet de to døde brandmænd, idet at de ikke kun var døde som ”de fleste af 

Børnene”, men derimod ” var dræbt under de sammenstyrtede Murbrokker”. Og når artiklen 

samtidigt kan fortælle at de to dræbte brandmænd var en del af en gruppe på syv, hvoraf at de fem 

slap ud, så får de fem der slap ud en snert af samme heltestatus som de to der blev dræbt i kælderen, 

da samme skæbne kunne have overgået dem hvis ikke at de var sluppet ud. 

De censurerede aviser får her påpeget den fare som redningsarbejdet indebære og endnu vigtigere, 

at følgerne af angrebet stadig kræver nye ofre. 

Oscar Dalby og Svend Hansen fik senere en mindetavle på Frederiksberg Brandstation. 

Den 23. marts kan de censurerede aviser berette om det første civile dødsfald, i forbindelse med 

redningsaktionerne. Artiklen kan berette at Ove Kaj Munck er død i forbindelse med hans søgen 

efter sin datter, der var elev på den franske skole. Han fandt aldrig sin datter Inge Munck, men 

nåede at redde andre børn fra skolen, inden at han selv omkom. 



35 
 

 

Artiklen er i sig selv meget følelsesladet, men avisen Fædrelandet formår at gøre artiklen en tand 

ekstra følelsesladet, da Fædrelandet har anbragt artiklen lige ved siden af den nyest opdaterede 

dødsliste over de omkommende, således at Inge Muncks navn, der ses på dødslisten, kommer til at 

stå lige ved siden af artiklen. 

Som den gode historie henvender artiklen sig her til familier, der nu kan se at ikke blot slog de 

allierede børn ihjel, men nu har de allierede også været skyld i at forældrene måtte dø. 

Samtlige aviser bragte nogen lunde den samme historie, med enkelte variationer i overskriften. 

Fædrelandets overskrift var ”Fader og Datter dræbt” og Politiken varierede med en overskrift der 

lød ”Fader og Datter fandt Døden sammen”. Kun Nationaltidende skilte sig ud i overskrift OG i 

den gode historie. Nationaltidendes overskrift var ”Heltemodig Fader omkommet under 

Redningsarbejdet paa Skolen” og bragte i forbindelse med artiklen et billede af Ove Kaj Munck. 

Selve artiklen var den samme som de andre aviser havde bragt, dog med en tilføjelse om at Munck 

havde efterladt sig en kone og en datter på 2 år, lige som at han var velholdt af dem der kendte ham. 



36 
 

 

Med overskriften ”Heltemodig Fader …..” og de personlige oplysninger om Munck, får 

Nationaltidende artiklen til at minde mere om en hyldest til Munck, end blot en sørgelig historie om 

en far der har mister livet, i forbindelse med angrebet. Men hvorfor har Nationaltidende valgt at 

skille sig ud, i deres fremstilling af Muncks død? Ved et nærmere researcharbejde (Google er min 

ven) viser det sig at Ove Kaj Munck står opført i Frihedsmuseets Modstandsdatabase 

(Modstandsdatabasen - Ove Kaj Munck (natmus.dk) ) der kan berette at han bl.a. har været 

involveret i den illegale presses arbejde, og havde sin gang på Stjerne Radio, der var ejet af hans 

bror Carl Munck. Ifølge bogen ”Turen går til besættelsestidens København” var Stjerne Radio ”en 

http://modstand.natmus.dk/Person.aspx?33058


37 
 

af de mest centrale illegale adresser i København,” (Bak, Christensen, Lund og Sørensen, 2017). 

Det må derfor formodes at nogle af medarbejderne på Nationaltidende kendte til hans forbindelse til 

modstandsbevægelsen, og derfor så deres mulighed til at skrive nogle mindeord om en 

frihedskæmper, der gav sit liv i forbindelses med redningsarbejdet af ofrene fra den franske skole. 

Antagelsen af at Munck var et kendt navn på Nationaltidende underbygges af at Nationaltidende 

søndag den 25. marts kan berette at endnu en far er død, i forbindelse med redningsarbejdet. Det 

drejer sig her om Sigurd Juul, der blot nævnes i en underoverskrift som ”Endnu en Fader 

omkommet ved Redningsarbejdet” (Nationaltidende, 25-03-1945 (1)) og længere nede i artiklen 

nævnes hans historie, der fortæller at han døde men hans datter, der gik på skolen, overlevede. 

Sigurd Juul fik på ingen måde samme opmærksomhed, af Nationaltidende, som Munck gjorde. 

Hvis antagelsen om at Nationaltidende kendte til Muncks tilknytning til modstandsbevægelsen er 

korrekt, så har Nationaltidende ikke blot i ord men også i layout benyttet situationen til at omgå 

besættelsesmagtens censur. Layoutmæssigt har Nationaltideende anbragt overskriften, om den 

heltemodige fader, ved siden af artiklen om den opdateret liste over ofrene fra den franske skole, for 

at understrege Muncks heltegerning. Portrættet af Munck er derimod anbragt ved siden af den tyske 

værnemagtsberetning, og indikere her at det ikke blot er uden for Danmarks grænser at der kæmpes, 

men at kampen også sker inden for landets grænser. 

Som den gode historie får Nationaltidende ændret artiklens budskab, der i første omgang gik ud på 

at sætte de allierede i et dårligt lys, til nu at gælde frihedskampen ved offentligt at kunne hylde en 

frihedskæmper. Dette betyder også at den målgruppe som artiklen oprindeligt henvendte sig til, har 

ændret sig fra at gælde forældre, der er blevet følelsesmæssigt berørt af de mange børns død, til 

også at gælde den del af modstandsbevægelsen der kendte Munck. De der kendte Muncks 

forbindelse til modstandsbevægelsen kan her glæde sig over at en af deres egne endeligt får en 

offentlig hyldest, som ikke har været dem beskaffent før, lige som de kan glæde sig over 

Nationaltidendes behændige måde at omgå den tyske censur. 

 

De illegale avisers helte 

”Angrebet udførtes af 20 Mosquitomaskiner med nogle faa Jagere som Eskorte. Maskinerne kom 

fra Sydvest ind over Byen og kastede Bomberne saa nær Angrebsmaalet og med en saadan 

Præcision, at de ramte Huset mellem 1 og 2 Etage, idet de vilde prøve paa at redde de Danskere, 

som sad oppe under Taget som et levende Bombedække.” (Nyhedstjenesten, 26-03-1945). 



38 
 

I modsætning til de censurerede aviser, der havde fokus på de mennesker der enten blev sårede eller 

døde i forbindelse med redningsarbejdet på den franske skole, så havde de illegale aviser fokus på 

de mennesker der slap levende fra deres fangenskab på Shellhuset. 

Information havde allerede den 22. marts en personlig historie med en af dem der undslap fra 

Shellhuset. Og historien, der er den første af sin art som Information beretter om, omhandler en ung 

”patriot” der er til forhør, da angrebet sætter ind, og beretter om hvordan at han undslap fra 

Shellhuset. Beretningen om flugten, er meget beskrivende, da Information ud over selve flugten 

også får fortalt om de forhold som de indsatte var underlagt. Her berettes om gummikniplen og 

pisken, der var en del af forhøret, og for at understrege den totur som var en del af forhøret, så kan 

Information berette at hovedpersonen da også måtte indrømme et par navne på nogle af hans 

kammerater. Umiddelbart ville hovedpersonens indrømmelser ikke virke særligt heroisk, men i 

lyset af at de indrømmede oplysninger vil være destrueret efter angrebet, så er beskrivelsen af 

indrømmelserne fortalt for at understrege hårdheden i forhørerene. 

Et andet aspekt, der bliver belyst i beretningen, er hvordan at tyskerne og deres danske håndlangere 

reagerer på angrebet: 

” Saa lød der et voldsomt Motordrøn, i næste øjeblik to voldsomme Eksplosioner og gennem 

Vinduet kunde jeg se en sort Røg stige op fra Gaden foran Shellhuset. Den saakaldte “Dansker” 

var blevet kridhvid i Ansigtet af Rædsel. Han sprang op fra sin Plads ved Skrivebordet og med et 

Brøl forsvandt han ud paa Gangen. Min tyske Afhører var ogsaa blevet bleg om Næbbet, men han 

var dog ikke mere chokeret, end at han huskede min Nærværelse.” (Information, 22-03-1945 (4)). 

Information får her fortalt om en fattet modstandsmand, der kan berette om en fjende (tyskeren) der 

ganske vist blev ”bleg om Næbbet” men dog bevarede fatningen, hvorimod at ”den saakaldte 

”Dansker”” ganske tabte fatningen, og kun havde tanker på at redde sig selv. Information får her 

påpeget det mod som de ”rigtige” danskere besidder, i modsætning til dem der er gået i tyskernes 

tjeneste. 

Men mod eller ej, så fortsætter Information en ny fortælling om en anden ”patriot” der sad 

indespærret på 5. sal. Her beretter fortælleren om sin reaktion på angrebet, ” Vi sad to og to i disse 

Celler som Gidsler, og jeg skal ikke nægte, at vi var forfærdede, da de første Eksplosioner lød, 

samtidig med at Maskinerne drønede over Hovederne paa os.” (Information, 22-03-1945 (5)). 



39 
 

At beretteren af denne historie erkender sin forfærdelse, da de første eksplosioner lyder, vidner om 

den reaktion som fangerne på Shellhuset udviste, men den er samtidig medvirkende til at fremhæve 

den fange, for hvem det lykkedes at slippe ud af sin celle og ganske uselvisk fik befriet de andre 

fanger. 

” Imidlertid var nogle af Celledørene blevet sprængt ved Eksplosionerne. En af Fangerne herfra 

bevarede Hoveder klart. Han styrtede hen til Vagtlokalet i den ene Ende af Cellegangen, og da 

Vagtmandskabet naturligvis var forsvundet, var det let at tage Nøglerne og faa os andre lukket 

uden” (Information, 22-03-1945 (5)). 

Information beretter om andre for hvem det lykkedes at flygte, men den store historie her er den om 

fangen der ”bevarede hovedet klart” og fik lukket de andre fanger ud. Efter at være blevet 

præsenteret af en anden fange den 22. marts, kan Information den 23. marts bringe et personligt 

interview med selve fangen, om hvem det afsløres at han er politimand. 

Fangens navn er Christen Lyst Hansen, men hans navn bliver først offentliggjort efter besættelsens 

ophør. Hans historie bliver slået stort op i de illegale aviser, og Information bringer en længere 

historie om ham, hvori at Information fortæller hvordan det lykkedes ham at slippe ud af sin celle 

og få taget nøglerne til cellerne, fra en ældre SS-vagt, hvorefter han fik låst en stor del af 

celledørene op til de andre fanger. Herefter berettes om hans flugt sammen med de andre fanger, og 

Information slutter artiklen om Lyst Hansen med ordene: 

” Saaledes lød denne gode Danskers Beretning. Uden Svinkeærinder, uden at besmykke sine Ord 

fortalte han jævnt og ligefremt om sin enestaaende Bedrift. Det er Folk af hans Støbning, som 

General Lindemann ikke havde med i sine Beregninger, da han ved Ankomsten til dette Land 

udtalte: 

- Vi har dog kuet værre Folk end det danske! 

Det har De, Hr.Lindemann, og vi kender ogsaa Metoderne - men Danskerne lader sig ikke kue!” 

(Information, 23-03-1945). 

Den gode historie, for Information, bliver her at Lyst Hansens befrielse af fangerne fra Shellhuset, 

på finurlig vis bliver tillagt som et dansk sindelag, der gælder alle gode danskere, således at de gode 

danskere kan se sig selv i Lyst Hansens dåd. 



40 
 

At beretningerne om heltene fra Shellhuset har en betydning, kommer til udtryk da de danske 

nationalsocialisters avis, Fædrelandet, den 25. marts skriver en artikel under overskriften ”Naar 

man lyver sig en Heltegerning til”. Her tager Fædrelandet til genmæle over for Informations artikler 

fra den 22. og 23. marts, der er blevet bragt i svensk radio: 

”Den unge Mand blev naturligvis mishandlet under Forhøret, (I den udenlandske Radio kan et 

Forhør uden Mishandling slet ikke tænkes). Og den unge Mand blev torteret dels med en 

Gummiknippel og dels med en Pisk. Manden, der torterede ham, slog ham gentagende Gange i 

Hovedet med Gummikniplen, men saa kom Flyverne og frelste ham. 

Tænk Dem nu godt om! En Mand, der bliver slaaet med en Gummiknippel i Hovedet, hvordan mon 

han vil se ud? […] Men den unge Mand, som Hr. Grunnet kunde fortælle om, maa altsaa have haft 

et Hoved af Staal, for Slagene har ikke skadet ham mere, end han i strakt Løb og ved fuld 

Bevidsthed slap ud i Friheden, mens alle andre – selvfølgelig!! – laa tilbage i Rædsel og Skræk over 

det der var sket. […] En anden Helt havde forsøgt paa at befri nogle Kammerater, men det havde 

vist sig ugørligt, da Gulvet var pustet væk af Bomberne. Men da Helten kom ned paa Gaden, saa 

løb han – selvfølgelig!! – i Armene paa tre Kammerater. Dem overlod han heltemodigt Nøglerne og 

bad dem om at søge at faa Kammeraterne fri, mens han selv i vildt Løb forsvandt, […]” 

(Fædrelandet, 25-03-1945 (1)). 

Fædrelandets artikel er her ganske interessant, da avisen i sin argumentation bl.a. skriver at 

”naturligvis” blev den unge mand mishandlet, og tilføjer i parentes at ” (I den udenlandske Radio 

kan et Forhør uden Mishandling slet ikke tænkes)”. Fædrelandet får her påpeget hvordan at de 

illegale aviser er lykkedes med deres brug af stereotyper, til at skabe en kollektiv erindring omkring 

Gestapo og Shellhuset. I forbindelse med beskrivelsen af angrebet på Shellhuset bruger de illegale 

aviser stereotyper som ”Nazibødlerne”, ”den tyske terror” og ”den uhyggelige bygning”, hvilket er 

med til at bibeholde synet på tyskerne (og danskere i tysk tjeneste) som en voldelig 

besættelsesmagt. 

Fædrelandet får yderligere påpeget hvordan at de illegale aviser får udråbt besættelsesmagten, og 

specielt de danskere der arbejder for besættelsesmagten, som værende en flok kujoner der ryster ved 

enhver form for fare, så snart som at deres liv er i fare, når de skriver ” mens alle andre – 

selvfølgelig!! – laa tilbage i Rædsel og Skræk”. Med fokus på ”alle andre”, fortæller Fædrelandet 

her om de illegale avisers generalisering af alle i besættelsesmagtens tjeneste. En generalisering der 

fortsætter efter besættelsen og sætter et skel imellem den gode dansker der deltog i 



41 
 

modstandsarbejdet, hvilket kunne være alt lige fra at have læst en illegal avis til at gælde sabotage, 

og dem der havde gået besættelsesmagtens ærinde. 

De illegale avisers fremstilling af de flygtende fanger, fra Shellhuset, changere i sin fremstilling af 

stereotyper. Historien om den unge danske patriot der undslipper under et forhør (Information den 

22. marts) er stærkt præget af brugen af stereotyper, hvorimod at historien om Lyst Hansens flugt 

(Information den 23. marts) er mere afdæmpet i sin brug af stereotyper. Helt anderledes er det med 

den illegale avis Danske Tjenestemænd, der har et mere neutralt sprogbrug, lige som at de også har 

sin egen helt, hvor om at de skriver under overskriften ”Fra Sverige har vi modtaget følgende fra en 

Tjenestemand”: 

”Da Luftangrebet mod Shell-Huset begyndte, befandt jeg mig sammen med en tysk Forhørsdommer 

og hans ”danske” Medhjælper i et af Forhørslokalerne paa 4. Sal i Fløjen ud mod Vester 

Farimagsgade. Pludselig lød der Skydning, og man saa nogle Flyvemaskiner, der fløj ganske lavt 

over Husene. –”Væk fra Vinduerne”, raabte Tyskeren. Vi for igennem Stuen og ud paa Gangen og 

løb sammen med flere andre til venstre henad denne.” (Danske Tjenestemænd, marts 1945). 

Avisen Danske Tjenestemænd får ved deres brug af egen helt, der også er tjenestemand, 

manifesteret sig som en selvstændig gruppe, inden for modstandsbevægelsen. Og når 

hovedpersonen beretter om at han var ”sammen med en tysk Forhørsdommer” så vidner ordet 

”Forhørsdommer”, med tryk på dommer, om én statsansats respekt over for en anden statsansat, 

uanset hvilken stat denne kommer fra, idet at det er funktionen som repræsentant for staten der er 

afgørende. I modsætning til dette, så hersker der ikke megen respekt om den ””danske” 

Medhjælper”, for det første drages hans danskhed i tvivl, når ”danske” bliver sat i citationstegn, og 

med ordet ”Medhjælper” får Danske Tjenestemænd, ifølge deres terminologi, fortalt at han ikke er 

en repræsentant for staten/offentlige myndigheder. Så ordet ”Medhjælper” bliver her et stereotyp, 

på lige fod med andre stereotyper, som medløber eller værnemager. 

Danske Tjenestemænds historie adskiller sig også fra Informations historie, om den unge ”patriot” 

der slap fri fra sit forhør, ved at den tyske forhørsdommers reaktion på angrebet, var at råbe ”Væk 

fra Vinduerne”, da angrebet startede. Her bliver forhørsdommerens reaktion en resolut handlen, i 

modsætning til Informations historie, hvor tyskeren og den ”saakaldte ”Dansker”” reagerede med 

angst. Danske Tjenestemænds fattige brug af stereotyper, i deres beretning, har den effekt at når de 

endelig bruger stereotypet ””danske” Medhjælper”, så står dette stereotyp meget stærkt frem, så 



42 
 

stærkt at man som læser fornemmer at Danske Tjenestemænd har overskredet deres egne grænser, i 

formuleringen af budskabet om det forkerte i at arbejde for tyskerne. 

 

Starten på en sejlivet myte 

I forbindelse med angrebet på Shellhuset opstod der en myte om at selve angrebets formål var at 

befri de frihedskæmpere der sad fanget på 5. sal i Shellhuset. Myten lever i bedste velgående i dag, 

og bliver stadig bekræftet som usand, når aviserne skriver om Shellhuset og den franske skole. At 

myten overhovedet er opstået, skyldes de illegale avisers fokus på de fanger der slap fri. 

Information nævner ikke, i sine artikler, at angrebet skulle være en redningsaktion for de 

tilfangetagende, men skriver tværtimod at aktionens formål er ” – for en Tid – at lamme denne 

Institution, der var en Trussel mod danske Borgere og mod den kæmpende Frihedsbevægelse,” 

(Information, 27-03-1945 (1)). 

 

Til trods for at Information ikke har nævnt angrebet som en befrielsesaktion, så skriver 

Nyhedstjenesten den 26. marts, i sin indledende artikel om Lyst Hansens befrielsesaktion af de 

andre fanger, at angrebet på Shellhuset var en befrielsesaktion af fangerne. Miseren kan muligvis 

være opstået i forbindelse med de illegale avisers henvisning til den præcisionsbombning som 

angrebet bar præg af, og Nyhedstjenesten har deraf konkluderet at det var en befrielsesaktion. Men 



43 
 

hvor om at alting er, så er myten startet på et tidligt tidspunkt, i avisernes beskrivelse af angrebet på 

Shellhuset.  

 

Aviserne om angrebet efter besættelsen 

”- Danmark var det eneste land, der havde en effektiv modstandsbevægelse uden at have en 

eksilregering. Modstandsbevægelsen blev bygget op imod den lovlige regerings vilje, modsat hvad 

der var tilfældet i f.eks. Norge, Holland og Frankrig. Derfor var det en utrolig vanskelig opgave. 

Dette er ikke blevet forstået i udlandet og måske næppe helt i Danmark. 

Frihedsrådet var en samling ”ansigtsløse” mænd – ingen vidste hvem de var – men de udøvede en 

magt, som enhver lovlig regering kunne have misundt dem. De kontrollerede på mange måder 

civilbefolkningens liv i Danmark. Det er en fascinerende situation, der måske er enestående i 

verdenshistorien. Den vigtigste forudsætning var, at man havde en meget effektiv illegal presse, 

hvorigennem Frihedsrådet kunne udbrede sine instrukser og sine synspunkter. Uden denne 

forhistorie kan man ikke forstå aktionen mod Shellhuset.” (Politiken, 16-03-1969). 

I Politiken den 16. marts 1969, bringes et interview med den engelske forfatter Robin Reilly, der er 

ved at lægge sidste hånd på sin borg ”The Sixth Floor”. Bogen omhandler angrebet på Shellhuset og 

er (ifølge Politiken) ”den første hele bog på engelsk om dette emne – og den mest udførlige til dato 

på noget sprog.” (Politiken, 16-03-1969). I artiklen påpeger Reilly den unikke situation som 

modstandsbevægelsen var underlagt (jvf. ovenstående citat), idet at Danmark som det eneste af de 

besatte lande var underlagt en fredsbesættelse. 

Reilly påpeger det unikke i at modstandsbevægelsen er blevet skabt imod den lovligt siddende 

regerings ønske, hvilket var en ”vanskelig opgave”. Men hvad Reilly ikke nævner er den 

konsekvens som mindekulturen om besættelsestiden, har fået i form af at have været underlagt en 

fredsbesættelse. Konsekvensen her er at både den lovlige regering (under besættelsen) og 

modstandsbevægelsen hver især ønsker at få deres arbejde til at fremstå som en modstand imod 

besættelsesmagten. Men ikke nok med dette, så bliver civilbefolkningen også inddraget i 

modstandsarbejdet, enten som offer af besættelsen (med eksempelvis den franske skole) eller som 

del af ”den lille modstand” (dem der havde læst et illegalt blad, eller bare knyttede hånden når de 

gik forbi en tysk soldat). 

I avisernes behandling af angrebet, på Shellhuset og katastrofen ved den franske skole, kommer alle 

tre aspekter af mindekulturen i spil. Allerede lørdag den 19. maj 1945 bringer Politiken en mindre 



44 
 

artikel, på side 2, der fortæller at ”Shellhusets Angribere hertil paa Mandag” (Politiken, 19-03-

1945). I artiklen kan man læse at udenrigsministeren og modstandsbevægelsen har indbudt 

”Shellhusets Angribere” til København, mandag den 21. maj. Af de indbudte er bl.a. ”Vice-

Luftmarskal Basil Embry, der er Øverstbefalende for Gruppe Nr. 2 af Royal Air Force´s 2. taktiske 

Luftstyrke […]” (Politiken, 19-03-1945). At indbydelsen er udfærdiget af udenrigsministeren og 

modstandsbevægelsen vidner om at begge instanser er repræsenteret som en del af det officielle 

Danmark. Og at modstandsbevægelsen og politikerne havde et godt samarbejde, bliver yderligere 

bekræftet dagen efter, i Politiken den 20. maj 1945, da Politiken bringer en artikel under 

overskriften ”De tyske Bødler i Shellhuset pryglede Prof. Brandt Rehberg indtil han faldt besvimet 

om” (Politiken 20-05-1945). Brandt Rehberg bliver, i artiklen, præsenteret således: 

”Professor Poul Brandt Rehberg er netop vendt tilbage fra Sverige, hvortil at han maatte flygte, 

efter at han var blevet befriet fra Gestapos Vold gennem Royal Air Force´s Bombardament paa 

Shellhuset. Professor Brandt Rehberg, der i politiske Krese vil være kendt fra sidste Folketingsvalg, 

da han var opstillet som radikal Kandidat i Østre Storkreds, var en af Hovedpersonerne i det 

betydningsfulde Arbejde, der blev udført først fra Rockefeller-Instituttet og senere fra Polyteknisk 

Læreanstalt. Politiken har bedt Professoren fortælle om dette Arbejde og om hans Oplevelser i 

Shellhuset, og her er Professor Brandt Rehbergs Beretning.” (Politiken 20-05-1945). 

Den gode historie for Politiken er, i denne præsentation af Brandt Rehberg, at han udover at være en 

del af modstandsbevægelsen også har været en del af dansk politik, og er ” kendt fra sidste 

Folketingsvalg, da han var opstillet som radikal Kandidat i Østre Storkreds,”. At Brandt Rehberg er 

kendt fra sidste folketingsvalg, viser at han har haft relationer til den samarbejdsregering der sad 

under besættelsen, til 29. august 1943, hvilket skaber en forbindelse mellem samarbejdsregeringen 

og modstandsbevægelsen. Selve forbindelsen mellem samarbejdsregeringen og 

modstandsbevægelsen er i sig selv mere en del af skabelsen af en (nødvendig?) kollektiv erindring, 

der skal samle Danmark i kampen mod besættelsesmagten, end det er en del af den gode historie. 

For med Robin Reillys ord, fra indledende citat, om at ”Modstandsbevægelsen blev bygget op imod 

den lovlige regerings vilje” så ville den lovlige regering stå svagt uden at have en forbindelse til 

modstandsbevægelsen, når det kommer til spørgsmålet om at have været imod besættelsesmagten. 

Politiken får dog gjort en god historie ud af dette, da de bruger Brandt Rehberg som bindeled 

mellem samarbejdsregeringen og modstandsbevægelsen, idet at Politiken og Brandt Rehberg begge 

er af radikal observans. Politiken opnår ved at bruge den radikale Brandt Rehberg at skabe en 

samhørighed mellem ham og andre radikale læsere af Politiken, således at læseren kan identificere 



45 
 

sig med skabelsen af den kollektive erindring, om at både modstandsfolk og politikere havde hver 

deres andel i modstandsarbejdet. 

Ideen med at fremhæve et givent emne med Shellhuset som baggrund, for en bestemt gruppe bliver 

brugt af flere aviser. I ovenstående eksempel med Brandt Rehberg, rettes budskabet til gruppen af 

radikale, lige som at der i afsnittet om illegale aviser bliver vist et eksempel i avisen ”Danske 

Tjenestemænd” der bringer en artikel om en tjenestemands undslippen fra Shellhuset, hvorved at 

tjenestemændene kan identificere sig med den undslupne tjenestemand. 

Politiken bringer, ud over artiklen med Brandt Rehberg, den 20-05-1945 to andre artikler 

vedrørende angrebet på Shellhuset. Den første af disse artikler er på forsiden, og omhandler Lyst 

Hansens befrielse af fangerne under angrebet, og indledes således: 

”Da det allierede Luftvaaben i Midten af Marts Maaned rakte den danske Frihedsbevægelse en 

hjælpende Haand og lod Bomberne regne ned over Shell-Huset, den forhadte Bygning, der under 

Danskernes Frihedskamp kom til at staa som Indbegrebet af Besættelsens værste Ondskab og 

Uhygge, sad der i den øverste Etage, lige under Taget, nogle og tyve gode danske Patrioter. Ikke én 

eneste Københavner havde næret ringeste Haab om at se disse Folk i Live efter Bombardementet. 

Det gjorde ondt at tænke paa det, men det kunde vel ikke være anderledes. I Kampen for Danmarks 

Frihed maatte der gives Ofre, Hænderne, der sad i Shell-Husets øverste Etager, vidste det ogsaa da 

de første Bomber eksploderede foran det forhadte Hus, […]” (Politiken, 20-05-1945 (1)). 

Indledningen her, vidner om den forberedthed som modstandsbevægelsen havde i sin fremstilling af 

angrebet på Shellhuset, og som kom til udtryk i den illegale presse under besættelsen. RAF rækker 

stadig, nu i den frie presse, modstandsbevægelsen en hjælpende hånd, og Københavnerne 

forventede ikke at se nogle af fangerne i live efter angrebet, lige som at de accepterede de ofre som 

angrebet afstedkom, som en del af en nødvendighed for at Danmark atter kunne blive frit. 

Diskussionen om hvor vidt at det var det store offer værd, er efter befrielsen fraværende, hvilket 

vidner om at skabelsen af den fælles forståelse af besættelsestiden er i gang, og om netop denne 

opstart af en fælles forståelse skriver Bryld og Warring: 

”Den overgangssituation, der opstod i maj 1945, da censuren forsvandt med tyskerne, udfyldtes 

hurtigt af markedslovene (for avisernes vedkommende) og den statskontrollerede radio. Og hermed 

var de materielle betingelser for masseformidling af grundfortællingen til stede. Besættelsen blev til 

myten om det enige danske folks aktive og passive modstand mod Tyskland og nazisterne.” (Bryld 

og Warring, 1999, s. 78). 



46 
 

Bryld og Warring påpeger her de markedslove som aviserne er underlagt, hvilket vil sig at aviserne 

er underlagt salgstal, og salgstallene er afhængige af den historie som aviserne fortæller. I Politikens 

beretninger om Shellhuset, den 20-05-1945, omhandler to af artiklerne de modstandsfolk der slap 

fri fra Shellhuset, fulgt op med historien om deres virke i modstandsbevægelsen. Den tredje historie 

omhandler en mindehøjtidelighed ved den franske skole. Overskriften er ”Engelsk 

Mindehøjtidelighed ved den franske Skole” (Politiken, 20-05-1945 (2)), efterfulgt af en 

underoverskrift ”Den britiske Viceluftmarskal Basil Embry og Piloter, der var med ved Shellhus-

angrebet, nedlægger Kranse paa Tirsdag [efterfulgt af en ny underoverskrift] Om Eftermiddagen 

giver de engelske Flyvere Opvisning i Kastrup”. Artiklen bærer præg af at tragedien ved den 

franske skole ikke er en del af den kollektive erindring, hvilket kommer til udtryk allerede i 

overskriften ”Engelsk Mindehøjtidelighed”, hvorved at der gives udtryk for at det mere er et engelsk 

projekt, end et dansk projekt. Dette bliver yderligere understøttet i underoverskriften, der fortæller 

at det er ”Embry og Piloter” der nedlægger kransene ved den franske skole. Og skulle hele 

mindehøjtideligheden blive et nummer for højtideligt, så er der altid flyopvisningen i Kastrup 

tilbage, til at løfte den sørgelige stemning. 

At mindehøjtideligheden, ved den franske skole, ikke er en del af den gode historie for Politiken, 

kommer yderligere til udtryk i selve artiklen, hvor den første tredjedel, af artiklen, beretter om selve 

højtideligheden, hvorimod at de sidste to tredjedele beretter om Embrys oplevelser i forbindelse 

med krigen. Embry bliver her til den gode historie, en historie der indeholder et element af 

overraskelse i form af hans oplevelser under krigen, hvorom at Politiken skriver at Embry har 

deltaget i alle angrebene på gestapohovedkvartererne i Danmark, lige som at Politiken kan berette 

om Embrys flugt fra tysk fangenskab. Men til trods for den mindre opmærksomhed som den 

franske skole får, så har artiklen en konflikt indbygget, for hvilken betydning har katastrofen ved 

den franske skole, for Embry og piloterne? 

Tirsdag den 22. maj 1945 bringer Politiken en artikel om Embry og piloternes ankomst til 

København, under overskriften ”Mosquito-Flyverne fra Shell-Huset kom i Gaar til København” 

med underoverskriften ”Luftmarskal Embry nedlægger i Dag Kranse paa den franske Skoles Ruiner 

og deltager i stor Flyveopvisning i Kastrup” (Politiken, 22-05-1945). Om den før omtalte betydning 

af katastrofen, for piloterne, nævnes blot i artiklen at: 

”Mange Repræsentanter for de vestlige allierede Magter er i disse Dage blevet budt velkommen til 

Danmark i Kastrup Lufthavn, men med ganske særlige Følelser kunde man i Gaar hilse Førerne af 

tre Mosquito-Maskiner, der ved Middagstid ankom til Kastrup: […]” (Politiken, 22-05-1945). 



47 
 

Udtrykket ” med ganske særlige Følelser” bliver ikke nærmere defineret, om hvorvidt at det gælder 

ofrene fra den franske skole, eller om det gælder de følelser som de befriede fra Shellhuset måtte 

have. Men med billede af Mogens Fog der byder Embry velkommen, i forbindelse med artiklen, 

henledes læserens opmærksomhed på de befriede fanger fra Shellhuset, hvilket bliver understøttet 

af at Mogens Fog, i underteksten til billedet, bliver præsenteret som minister, men i selve artiklen 

præsentere sig, over for Embry, ”som en af dem, der var reddet i Shell-Huset under Angrebet.” 

(Politiken, 22-05-1945). 

Det officielle Danmark får i artiklen sat fokus på sig selv, og med Mogens Fog der præsenteres som 

både minister og som en del af modstandsbevægelsen, bliver samarbejdet mellem 

modstandsbevægelse og politikere yderligere bekræftet. Om ofrene fra den franske skole nævnes 

der kun i underoverskriften at Embry nedlægger en krans ved den franske skoles ruiner, til gengæld 

bliver flyveopvisningen brugt som et afsluttende afsnit i artiklen. 

Den 23. maj bringer Politiken et interview med Embry under overskriften ”Aarsagen til Ulykken 

paa den franske Skole: En Flagstang og Saltsprøjt paa en Vindskærm” (Politiken, 23-05-1945). I 

interviewet forklarer Embry, hvilken betydning at katastrofen, ved den franske skole, havde for ham 

og piloterne. 

” – Først og fremmest er jeg glad for den forstaaende Velkomst, jeg har aldrig set en Venlighed som 

denne … men med det samme maa jeg tale om vores Sorg, om de Børn, vi dræbte. Den storsindede 

Holdning man har vist over for os i Anledning af denne Katastrofe har gjort et dybt Indtryk paa os, 

men hvad kan vi gøre andet end udtrykke vor Forstaaelse af de smertelige Tab og saa prøve paa at 

forklare, hvordan det skete?” (Politiken, 23-05-1945). 

Historiens konflikt har her to aspekter. Hvordan har piloterne reageret på katastrofen ved den 

franske skole, og hvordan reagerede de berørte af katastrofen, på mødet med piloterne. Embry 

nævner selv at han er glad for den ”forstaaende Velkomst”, hvilket indikerer at Embry ikke 

forventer at de pårørende til katastrofen på nogen måde skulle nære nogen form for tilgivelse over 

for piloterne, for med den sorg som piloterne selv bære på, så kan de ikke andet ”end udtrykke vor 

Forståelse af de smertelige Tab”. 

Politiken bringer ud over artiklen med Embry, en artikel om selve mindehøjtideligheden, ved den 

franske skole. Artiklen er meget følelsesladet og fortæller bl.a. om de relationer som var mellem 

piloterne og de pårørende til børnene fra den franske skole (i det mindste set fra forfatterens side). 



48 
 

”Man gik til den Højtidelighed i Frederiksberg Allé med en Følelse af Tilbageholdenhed. Det var 

under alle Omstændigheder, syntes man, en intim Sag mellem de Dræbtes Paarørende og 

Englænderne, hvor man maaske selv vilde have reageret anderledes, om man man selv havde haft 

sine Børn derude paa Katastrofedagen – og saa blev det hele udelukkende fint og smukt.” 

(Politiken, 23-05-1945 (1)). 

Skribenten til artiklen (der er anonym) giver her udtryk for at ville have reageret anderledes, end de 

pårørende der var mødt op, hvilket fortæller om den fattethed som de pårørende udviser, en fattehed 

som selv skribenten har svært ved at forstå. Selve højtideligheden bliver derfor også udlagt som en 

”intim Sag mellem de Dræbtes Paarørende og Englænderne”, hvilket ekskluderer andre 

udenforstående, i forståelsen af det der er ved at ske. Men til trods for at det følelsesmæssige aspekt 

af artiklen kan være svært at forstå for udenforstående, så fortsætter artiklen med et aspekt som 

vedrører alle, nemlig skyldsspørgsmålet for katastrofen. Og i modsætning til Informations 

forklaring om at hele katastrofen, fra den franske skole, skyldtes den manglende luftalarmering, så 

har argumentet her ændret sig til at gælde tyskernes/nationalsocialisternes indførelse af ”total krig”, 

som årsag til katastrofen og ”… den totale Krig er noget frygteligt, som de frihedselskende Nationer 

maa udrydde.” (Politiken, 23-05-1945 (1)). Argumentet om at den totale krig er skyld i de mange 

civiles død, vinder dog ikke indpas i eftertiden, lige som at de frihedselskende nationer ej heller fik 

udryddet den totale krig. Årsagen hertil skyldes nok at USA, den 6. august 1945, kaster en A-bombe 

over Hiroshima og derved bringer den totale krig op på et hidtil uset niveau. 

 

Diskussion 

I analysen har jeg erfaret den forskel der var på de illegale aviser, der hovedsageligt havde fokus på 

selve angrebet af Shellhuset, og de censurerede aviser der fokuserede på de civile tab, med 

hovedvægt på den franske skole. Endvidere havde de censurerede aviser deres egen agenda, som de 

søgte at få igennem uden om censuren. 

Et spørgsmål der melder sig, når aviserne bruges som kildemateriale, er om aviserne gengiver en 

historisk korrekt udlægning af det undersøgte emne, eller beskrivelse af tiden. For alle aviserne, 

både de illegale og de censurerede, havde hver især sin egen agenda, som de søgte at trænge 

igennem med. Dette stod ganske klart efter besættelsen, da det her var de illegale aviser der kunne 

fortsætte deres budskab, og alle de spørgsmål som de censurerede aviser skrev om, vedrørende de 

civile tab, fuldstændigt udgik af historiefortællingen. 



49 
 

Det som jeg fornemmede der manglede, var noget at sætte op imod avisernes historie, hvilket jeg 

gjorde med Bergstrøms dagbogsnotater, for ellers havde jeg ikke tvivlet om at ingen, under 

besættelsen, havde været påvirket af artiklerne om de civile tab, som angrebet afstedkom, for det 

var det der blev fortalt af aviserne, efter besættelsen, at ingen havde troet på tyskernes propaganda. 

Og jeg vil endvidere påpege at Bergstrøm også tvivlede om den illegale avis Information, da den 

argumenterede for skyldsspørgsmålet, vedrørende de civile ofre. Bergstrøms tvivl kunne måske her 

være forklaringen på at skyldsspørgsmålet, om den manglende luftalarmering, ikke blev bragt på 

banen efter besættelsen, muligvis fordi at selve historien virkede for søgt, eller med Bergstrøms ord: 

”at drive det for vidt.”. 

At arbejde med aviserne som kildemateriale, er ganske interessant og udfordrende, for selv om at 

aviserne bringer informationer om et givent emne, kort efter at de er sket, så ligger der under neden 

en agenda, som den historiestuderende skal gennemskue, for ikke at blive ført med i agendaens 

retning. Men med lidt rutine, og kritisk sans, så kan agendaen gennemskues, hvorved at der åbner 

sig en ny mulighed, nemlig spørgsmålet om hvorfor at den underliggende agenda er aktuel for den 

samtid som den bliver udfoldet i. Med eksemplet om de illegale aviser, så var deres agenda at skabe 

en fælles forståelse af besættelsestiden, der passede ind i at være en del af de allierede. 

 

Konklusion 

I min analyse af avisernes beskrivelse af angrebet på Shellhuset og katastrofen ved den franske 

skole, er der dukket en del erkendelser op, efterhånden som at analysen skred frem. Den første 

erkendelse er, at tingene ikke altid var som de så ud. Aviserne, de censurerede aviser og de illegale 

aviser, havde hver deres agenda i formidlingen af nyhederne om angrebet.  

De censurerede aviser (læs besættelsesmagten) havde fokus på katastrofen ved den franske skole, 

og satte spørgsmål ved angrebets succes, i forhold til den pris som en del af befolkningen måtte 

betale, herunder at en del børn måtte betale med deres liv. Men dette til trods, så havde de 

censurerede aviser også deres egen agenda, som skulle formidles uden om censuren, og som kom til 

udtryk via hentydningens kunst, hvilket kunne være en dobbelttydig overskrift, eller en opsætning 

af artikler i forbindelse med hinanden, som eksempelvis det i analysen nævnte sporvejsskifte der 

var i gang på Rådhuspladsen. At gennemskue denne agenda, der sker via hentydningens kunst, 

kræver en vis øvelse at læse, men også en indsigt i hvad der rører sig i samtiden for at forstå 

hentydningen korrekt. Jeg skal derfor tilføje at de hentydninger som jeg har tolket på, ikke 



50 
 

nødvendigvis er korrekte, men i og med at de censurerede aviser bragte de samme artikler, udgivet 

af Ritzaus Bureau, kunne jeg drage en sammenligning, på måden som de enkelte aviser havde sat 

artiklen op på. Dette betyder dog ikke at jeg har fanget alle hentydningerne, men det var en god 

begyndelse til at forstå hentydningens kunst, og udvikle forståelsen herfra. 

De illegale aviser havde, i modsætning til de censurerede aviser, fokus på selve angrebet af 

Shellhuset, og brugte mange sider på at fortælle om formålet med angrebet, lige som at befrielsen af 

fangerne, der sad som gidselskjold under taget på Shellhuset, var et stort emne, og begge emner 

bliver da også en stor del af beretningen om angrebet efter besættelsen. Specielt har befrielsen af 

fangerne sat sig som en sejlivet myte, hvor om at der stadig i dag hersker en opfattelse af at selve 

angrebet på Shellhuset var en egentlig redningsaktion af fangerne, en redningsaktion der stadig må 

dementeres i nutidige artikler om angrebet. Dette fortæller om den betydning som de illegale aviser 

havde både under og efter besættelsen. 

I modsætning til myten om angrebet som en redningsaktion, står fortællingen om katastrofen ved 

den franske skole, som et ømt emne for de illegale aviser, at beskæftige sig med. Men med de 

censurerede avisers fokus på den franske skole, så bliver de illegale aviser nødt til at forholde sig til 

problemet, hvilket de gør på deres helt egen måde. På behændig vis får de illegale aviser gjort de 

civile ofre, fra angrebet, til en del af modstandskampen, hvilket dog ændre sig efter besættelsen. 

Årsagen hertil skal muligvis ses i den mindehøjtidelighed som Embry og de piloter der deltog i 

angrebet på Shellhuset, bliver inviteret til at afholde. Med denne invitation, af 

modstandsbevægelsen og regeringen, får det offentlige Danmark markeret sig selv som den legale 

magtfaktor i Danmark, og det må formodes/konkluderes at mindehøjtideligheden tog sig bedre ud, 

ved at mindes ofrene fra et fatalt uheld, end ved at mindes ofrene der faldt i kampen for Danmarks 

frihed. 

At bruge aviserne som kilde til at analysere angrebet på Shellhuset, giver et indblik i hvordan, og 

under hvilke forhold, at den kollektive erindring blev skabt. En del af den skabte erindring blev 

succesfuld, og kom til at præge historieskrivningen, om angrebet, men interessant nok så kan der, 

via aviserne, også erfares de erindringer der gik i sig selv og aldrig slog igennem som en del af den 

kollektive erindring, og her kan nævnes skyldsspørgsmålet for de civile ofrer, fra angrebet. Et 

spørgsmål der under, og kort efter, besættelsen ellers var meget aktuelt. 

Et andet spørgsmål der har relevans for skabelsen af den kollektive erindring er, hvilken betydning 

den fredsbesættelse, som Danmark var underlagt, havde for skabelsen af den kollektive erindring. 

Det kunne her være relevant at drage sammenligninger til andre lande, der havde været underlagt en 



51 
 

fredsbesættelse (hvis sådanne findes), for at se de konsekvenser som fredsbesættelsen havde for 

dem og deres forståelse af sig selv, i historisk perspektiv. 

Et andet aspekt i brugen af aviserne som kilde er, at aviserne har en stor læserskare, hvilket bevirker 

at et stort antal mennesker hurtigt kan blive overbevist om rigtigheden af en given fortælling, og 

derved skabe en fælles forståelse af det skete. I min analyse, omkring betydningen af de 

censurerede artikler der omhandlede de civile ofre, nåede jeg eksempelvis frem til den konklusion, 

at de censurerede artikler ikke havde gjort noget indtryk på danskerne. Jeg kunne i Christian 

Aagaards bog ”Bombemål Shellhuset” læse at Aagaard var nået til samme konklusion, og da jeg 

først læste Aagaards bog efter at have lavet analysen, så er vores konklusioner oprandt uafhængigt 

af hinanden. Vi havde dog det til fælles at vi begge havde aviserne med i hver vores fremstilling af 

angrebet på Shellhuset. Umiddelbart ville jeg ikke have tillagt dette nogen større betydning, hvis 

ikke at det var fordi at jeg ved et tilfælde faldt over journalist Vilhelm Bergstrøms dagbog, hvori at 

han beskriver det indtryk som artiklen ”Var det nu ogsaa det store Offer værd?” havde gjort på 

ham. Hvilket indikerer at der under overfladen, på avisernes nyhedsformidling, lå en anden 

opfattelse af det som aviserne skrev. Årsagen hertil kan skyldes at aviserne skulle levere den gode 

historie, for at bevare sin læserskare, hvilket giver to faktorer at arbejde med. Den første faktor er, 

at den gode historie, efter besættelsen, bliver at ingen dansker tvivlede om at de var udsat for tysk 

propaganda, i de censurerede aviser. Og den anden faktor er, at de censurerede aviser selv havde 

gjort danskerne opmærksom på at de var udsat for propaganda, hvilket retfærdiggjorde de 

censurerede avisers eksistens. Eller sagt med andre ord, så er det en rigtig dårlig historie at stå frem 

og erkende at den tyske propaganda havde en indflydelse, i opfattelsen af katastrofen ved den 

franske skole. 

Den endelige konklusion, på dette projekt, vil være at modstandsbevægelsen allerede under 

besættelsen havde startet den kollektive erindring, som skulle være fremherskende efter befrielsen, 

og at de illegale aviser var værktøjet der skulle forberede resten af Danmark på den kollektive 

erindring som skulle komme. Skabelsen af den kollektive erindring, om besættelsestiden, har 

endvidere været underlagt en kontinuerlig udvikling både under og efter besættelsen, en udvikling 

der har baseret sig på det at blive, og være en del af de allierede. 

 



52 
 

Litteraturliste 

 

Aviser: 

 

Aftenbladet, 22-03-1945: En Række Sporvejslinjer omlagt og Dødsofrenes Antal er steget 

betydeligt – men endnu Døde i Ruinerne, I: Aftenbladet 1945, 22. marts 1945, s. 1. 

Danske Tjenestemænd, marts 1945: Fra Sverige har vi modtaget følgende fra en Tjenestemand, I: 

Danske Tjenestemænd 1945, 3. årgang, Nr. 4 – Udgivet af Frit Danmarks Tjenestemandsgruppe, 

marts 1945, s. 5-6. 

Fyns Venstreblad, 22-03-1945: Allieret Luftangreb mod Bygninger i København, I: Fyns 

Venstreblad 1945, 22. marts 1945, s. 1. 

Fædrelandet, 22-03-1945: 46 Dræbte under allieret Angreb mod København, I: Fædrelandet 1945, 

22. marts 1945, s. 1. 

Fædrelandet, 23-03-1945: Blomster og Tak til Flyverne, der dræbte 82 danske Børn, I: Fædrelandet 

1945, 23. marts 1945, s. 1-2. 

Fædrelandet, 25-03-1945: Ofre, der må bringes, I: Fædrelandet 1945, 25. marts 1945, s. 4. 

Fædrelandet, 25-03-1945 (1): Naar man lyver sig en Heltegerning til, I: Fædrelandet 1945, 25. 

marts 1945, s. 3. 

Herning Avis, 1955: Rædselssceneri, da den franske Skole blev ramt, I: Herning Avis, 1955, 12. 

marts 1955, s. 3. 

Information, 22-03-1945: Det allierede Luftangreb paa Shellhuset, I: Information, Nr. 440. 22. 

marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 1-2. 

Information, 22-03-1945 (1): Shellhusets ødelæggelse, I: Information, Nr. 440. 22. marts 1945. 

Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 3. 

Information, 22-03-1945 (2): Ogsaa Angreb i Frihavnen og paa tysk lejr i Nordsjællanden, I: 

Information, Nr. 440. 22. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 7. 

Information, 22-03-1945 (3): Det tyske Antiluftskyts stod fint indpakket, I: Information, Nr. 440. 

22. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 4. 



53 
 

Information, 22-03-1945 (4): Ung dansk Patriot, der netop var i Forhør, fortæller:, I: Information, 

Nr. 440, 22. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 4-5. 

Information, 22-03-1945 (5): Mange Patrioter naaede ud i Friheden, I: Information, Nr. 440, 22. 

marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 405, s. 5. 

Information, 23-03-1945: Befrielsen af Danskerne fra Shellhuset, I: Information, Nr. 441, 23. marts 

1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 406, s. 4. 

Information, 26-03-1945: Tyskerne har alene Ansvaret for Katastrofen i Forbindelse med 

Luftangrebet mod Shellhuset. I: Information, nr. 443. 26. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 

408, s. 1-2. 

Information, 26-03-1945 (1): Tyskerne har alene Ansvaret for Katastrofen i Forbindelse med 

Luftangrebet mod Shellhuset. I: Information, nr. 443. 26. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 

408, s. 3. 

Information, 26-03-1945 (2): 150 Lig kørt bort fra Shellhuset Natten efter Bombardementet. I: 

Information, nr. 443. 26. marts 1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 408, s. 3. 

Information, 27-03-1945: En Dokumentation for at Tyskerne alene har Ansvaret for Katastrofen i 

Forbindelse med Bombningen af Shellhuset., I: Information, Nr. 444. 27. marts 1945. Nordisk 

Nyhedstjeneste Nr. 409, s. 6. 

Information, 27-03-1945 (1): ”Jeres Sorg er Danmarks Sorg”, I: Information, Nr. 444. 27. marts 

1945. Nordisk Nyhedstjeneste Nr. 409, s. 5. 

Information, 04-04-1945: De frie Danske har bedt os udsende følgende, I: Information, Nr. 447, den 

4. april 1945. Nordiske Nyhedstjeneste Nr. 412. s. 13-14. 

Nationaltidende, 23-03-1945: Tusinde husvilde efter Luftangrebet, I: Nationaltidende 1945, 23. 

marts 1945, s. 1. 

Nationaltidende, 23-03-1945 (1): Flere Menneskeliv gaaet tabt paa Amicisvej, I: Nationaltidende 

1945, 23. marts 1945, s. 1. 

Nationaltidende, 24-03-1945: Tilflugtsrummene i den franske Skole, I: Nationaltidende 1945, 24. 

marts 1945, s. 2. 



54 
 

Nationaltidende, 25-03-1945: Var det nu ogsaa det store Offer værd?, I: Nationaltidende 1945, 25. 

marts 1945, s. 7. 

Nationaltidende, 25-03-1945 (1): Yderligere Navne paa Dødsofre, I: Nationaltidende 1945, 25. 

marts 1945, s. 2. 

Nationaltidende, 05-05-1945: I censurens spændetrøje, I: Nationaltidende 1945, 5. maj 1945, s. 20. 

Nationaltidende, 05-05-1945 Sær-Nummer: Nationaltidende i Besættelsesaarene, I: Nationaltidende 

1945, 5. maj 1945, s. 3. 

Nyhedstjenesten, 26-03-1945: Enkeltheder om bombningen af Shellhuset, I: Nyhedstjenesten 1945, 

Nr. 53, 26. marts 1945, s. 1. 

Politiken, 23-03-1945: 117 Døde og 304 Saarede efter den sidste Opgørelse, I: Politiken 1945, 23. 

marts 1945, s.1. 

Politiken, 23-03-1945 (1): Redningsarbejdet i den franske Skole, I: Politiken 1945, 23. marts 1945, 

s.1. 

Politiken 20-05-1945: De tyske Bødler i Shellhuset pryglede Prof. Brandt Rehberg indtil han faldt 

besvimet om, I: Politiken 1945, 20. maj 1945 (skrevet af Gun.), s. 3-4. 

Politiken, 20-05-1945 (1): Da Shellhus-Fangerne blev befriet, mens Bomberne faldt, (skrevet af: 

Nemo.) I: Politiken 1945, 20. maj 1945, s. 1 og 8. 

Politiken, 20-05-1945 (2): Engelsk Mindehøjtidelighed ved den franske Skole; I: Politiken 1945, 

20. maj 1945, s. 7. 

Politiken, 22-05-1945: Mosquito-Flyverne fra Shell-Huset kom i Gaar til København, (skrevet af: 

Scap.) I: Politiken 1945, 22. maj 1945, s. 3. 

Politiken, 23-05-1945: Aarsagen til Ulykken paa den franske Skole: En Flagstang og Saltsprøjt paa 

en Vindskærm (Skrevet af: Jørgen Sandvad), I: Politiken 1945, 23. maj 1945, s. 10. 

Politiken, 23-05-1945 (1): Gribende og stilfærdig Højtidelighed for de Dræbte ved den franske 

Skole, I: Politiken 1945, 23. maj 1945, s. 9. 

Politiken, 16-03-1969: Gestapos hovedkvarter skulle lægges i ruiner (skrevet af Visby, Børge), I: 

Politiken 1969, 16. marts 1969, s. 40. 



55 
 

Randers Dagblad, 22-03-1945: Stort allieret Luftangreb paa det indre København, I: Randers 

Dagblad 1945, 22. marts 1945, s. 1. 

Social-Demokraten, 23-03-1945: 117 Dødsofre og 304 Saarede, I: Social-Demokraten 1945, 23. 

marts 1945, s. 1 

 

Hjemmesider: 

 

Bergstrøm, Vilhelm (1945): En uhyggelig Dag. København 21. marts 1945, tidsskrift.dk, set den 

23-04-2021, link: Visning af: En uhyggelig dag (tidsskrift.dk) 

BORNHOLMSKE SAMLINGER (1976): Vinterens begivenheder, s. 209, Udgivet af Bornholms 

Historiske Samfund, II række – 9. bind, Rønne 1976, Colberg Eftf. Bogtrykkeri, set den 28-03-

2021, Scanned Document (bornholmske-samlinger.dk) 

Jensen, Anne Ørbæk (1995): Lurblæserne - et stop på din musikalske byvandring i København, Det 

Kgl. Bibliotek, set den 25-03-2021, link: Lurblæserne - Det Kongelige Bibliotek (kb.dk) 

Nationalmuseet: Frihedsmuseets Modstandsdatabase, set den 29-04-2021, link: 

Modstandsdatabasen - Ove Kaj Munck (natmus.dk) 

Olesen, Niels Wium (2012): Illegale blade 1940-1945, danmarkshistorien.dk, set den 11-04-2021, 

link: Illegale blade 1940-1945 (danmarkshistorien.dk) 

 

Bøger: 

 

Bak, Sofie Lene, Christensen, Claus Bundgård, Lund, Joachim og Sørensen, Jakob, (2017): Turen 

går til besættelsestidens København, Politikens Forlag 2017, 2. udgave, 1. oplag. 

Bryld, Claus og Warring, Anette (1999): Besættelsestiden som kollektiv erindring, Roskilde 

Universitetsforlag, 1998. 

Hansen, Søren Toft (2001): Det stod i avisen… kildekritiske overvejelser ved brug af aviser, 

Aalborg: Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet. 2017. 

https://tidsskrift.dk/magasin/article/view/66579/95925
https://bornholmske-samlinger.dk/wp-content/uploads/2014/09/BS-II-bind-9-1976.pdf
http://www5.kb.dk/da/nb/tema/musikteater/Musikalsk_byvandring/Lurblaeserne.html
http://modstand.natmus.dk/Person.aspx?33058
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/illegale-blade/


56 
 

Thomsen, Niels og Sølling, Jette D (1991): De danske aviser 1634-1991, 1918-1991 bind 3 (1991), 

Special-Trykkeriet Viborg a/s, Odense Universitetsforlag. 

Tverskov, Eva og Tverskov, Kim (2004): Sådan gør journalister : Håndbog for alle andre, Ajour. 

2004. 

Aagaard, Christian (2020): Bombemål Shellhuset og katastrofen ved Den Franske Skole, Lindhardt 

og Ringhof, 2020. 


